عملکرد دولت ایران در کنترل شبکه‌های اجتماعی

© AP Photo / Marcio Jose Sanchezاینستاگرام
اینستاگرام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر ارتباطات:من موافق متوقف کردن اینستاگرام نیستم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، اشکالی که در فضای مجازی وجود دارد این است که شبکه‌های اجتماعی کنترلش دست عناصر خارج از ایران است و شناسایی و ثبت و ضبط آن دست عواملی در خارج است و دست حاکمیت ایران و داخل نیست.

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ایران در ادامه گفت:« در جامعه امروز — چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی —، باید بازیگران آن هویت مشخص داشته و شناسنامه‌دار باشند مثلا اگر کسی توهین به شما می‌کند، باید مرجعی برای رسیدگی به آن وجود داشته باشد و وقتی طرف توهین کننده را صدا می‌کنند صاحب هویت است و شناسنامه‌دار است.

این مشکل اساسی است که در فضای مجازی ایجاد شده و همه در حال ضرر دیدن هستند، تا جایی که اتفاقی نیفتاده منفعت است اما وقتی به حرکت‌های ضد مسائل فرهنگی‌، سیاسی و حتی اقتصادی مانند دزدی و کلاهبرداری می‌رسد خسارت‌های زیادی دارد. مسئله اعمال حاکمیت مربوط به دولت است. دولت باید بر شبکه‌ها اعمال حاکمیت کند و آنها را اداره کند، لذا شبکه‌های مجازی باید در اختیار وزارت ارتباطات یا وزارت ارشاد قرار بگیرد و به نحوی این کار را انجام دهند.

مسلماً حاکمیت این شبکه‌ها در اختیار نظام جمهوری اسلامی نیست، اما همه از آن استفاده می‌کنند و محاسن زیادی هم داشته، اما در برخی موارد هم انسان‌های فرصت‌طلب، تبهکار، توهین‌کننده و مخرب حضور دارند که وظیفه دولت اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم در این زمینه‌هاست. مشکل اصلی در اعمال حاکمیت است و تا این حاکمیت حل نشود، وزارت ارتباطات هم نمی‌تواند کاری کند و باید تماشاگر باشد و نهایتاً کارهای جزئی انجام دهند.

من موافق متوقف کردن اینستاگرام نیستم بلکه نظرم این است که باید دسترسی نظام به این شبکه‌ها فراهم شود و مشخص شود مسئولیت آن با چه کسی است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала