گزارش و تحلیل

مثلثی برای وصل کره ها

© Sputnik / Vladimir Melnikov  /  مراجعه به بانک تصاویر مثلثی برای وصل کره ها
مثلثی برای وصل کره ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون، در ولادی وستوک در دیدار دو ساعته، توسعه روابط دوجانبه و حل و فصل وضعیت شبه جزیره کره و امکان ساخت خطوط برق جدید را بررسی کردند.

پوتین گفت که سران آمریکا و چین را از نتایج دیدار با رهبر کره شمالی آگاه خواهد کرد. روزنامه هیل چاپ آمریکا در آستانه ملاقات دو رهبر در خاور دور روسیه نوشت: با توجه به این که دولت ترامپ در مذاکرات هانوی به صورت غیر مترقبه هیچ گذشتی به کره شمالی نکرد، کیم جونگ اون تصمیم گرفت برای دستیابی به اهداف راهبردی خود به کرملین رو آورد.

از آنجایی که روسیه نیز مورد تحریم ها و فشارهای آمریکا قرار گرفته، کیم بدون هیچ تردیدی می تواند انتظار داشته باشد که پوتین یک همپیمان و شریک او شود، به خصوص از آنجایی که دولت ترامپ در هانوی بطور غیر منتظره نشان داد که به کره شمالی گذشتی نخواهد کرد.

هدیه پوتین به کیم جونگ اون + عکس - اسپوتنیک ایران
هدیه پوتین به کیم جونگ اون + عکس
چندی پیش، دولت آمریکا تصمیم گرفت استیو بیگان فرستاده ویژه ای در امور کره شمالی را به مسکو اعزام کند. این امر گویای آن است که واشنگتن ترس از این دارد که روسیه در تصمیم گیری خود برای تحریم شدید، کره شمالی تجدید نظر کند.

در زمینه دیپلماسی پر جنب و جوش که در سال گذشته در شبه جزیره کره مشاهده شد، بازدید شی جین پینگ از کره شمالی در ماه مه یا ژوئن در واشنگتن نگرانی خاصی بر‌می‌انگیزد. همچنین انتظار می رود که شی جین پینگ به کره جنوبی سفر کند و قبل از این با پوتین ملاقات نماید. همه این ها مشکلات اضافی ایجاد می کند.

یکی دیگر از عوامل مهم، فراخوان اخیر کره شمالی است که به طور فوری طلب کرده که به آن مواد غذایی ارسال شود. احتمالا این برای جلوگیری از بحران غذایی ضروری است. این فراخوان می‌تواند پایه‌ای برای ارائه کمک های بشردوستانه و به تعلیق در آوردن تحریم های سازمان ملل باشد. این باعث خواهد شد تا سیاست ترامپ مبنی بر فشار حد اکثر به کره شمالی متزلزل شود.

کیم بلافاصله پس از مذاکرات هانوی به فاز بین کره ای موسوم به "راه جدید" دست زد. این مرحله شامل افزایش فشار بر کره جنوبی است تا این کشور استقلال بیشتری از آمریکا را نشان دهد. حمایت سئول از سیاست آمریکا در مورد کره شمالی باعث مشکلات و محدودیت های جدی می‌شود. کیم این نقش را به عنوان "دخالت" معرفی کرد و در سخنرانی 12 آوریل آنرا محکوم نمود و از مقامات کره جنوبی خواست که " طرف مسئول شده و از منافع مردم خود دفاع کند". اساسا، این یک فراخوان به ایجاد یک جبهه متحد است و او در مورد سه کشور — روسیه، چین و کره جنوبی صحبت می‌کند که کیم بیشتر به دنبال همکاری با آن‌ها است و این یک موضوع مهمی است کدام یک از این کشورها احتمالا تبدیل به یک طرف مسئول در حل و فصل مناقشات در شبه جزیره کره در جهت مطلوب برای همه کره ای ها شود؟

لازم به ذکر است که تمام سه کشور فوق دارای خصوصیاتی هستند. حتی اگر یک کشور کاملا بی‌طرف پیدا شود، اختلاف شبه جزیره کره با تلاش های این کشور بدون حمایت طرف‌های دیگر حل نخواهد شد، زیرا روند مصالحه به دلیل اقدامات این کشورها و ملت کره — بخش شمالی و جنوبی آغاز.شده است

بیانیه کیم جونگ اون پیش از ملاقات با پوتین - اسپوتنیک ایران
بیانیه کیم جونگ اون پیش از ملاقات با پوتین
ممکن است از نظر اول آشکار باشد که یک میانجیگر بی‌طرف بیشتر به حل منازعه کمک می کند. اما در باره روش حل منازعات کتاب‌های زیادی نوشته شده که حاکی از آن هستند که میانجی گران با غرض اغلب در حل منازعات، موثرتر هستند، واقعیت این است که آنها به طور شخصی در حصول نتیجه علاقه مند هستند و بنابراین آماده هستند تا به طور مداوم و برای مدت زمان طولانی عمل کنند، به این معنی است که آنها سعی می کنند رابطه توام با اعتماد ایجاد کنند، حتی اگر با یک طرف چنین روابطی عمیق تر از دیگران باشد. اما این در صورتی است، اگر میانجیگر عادلانه و شرافتمندانه عمل کند و دائما دنبال آن باشد که حیثیت وی حفظ شود

جای تعجب است ولی در میان این سه کشور، کره جنوبی می تواند موثر ترین میانجیگر باشد، زیرا بین دو طرف قرار دارد: آمریکایی ها، که با آن منافع مشترک طولانی دارد، و کره شمالی، که با آنها هویت ملی مشترک دارد.

برای این کشورها، میانجیگر یک کانال یا مخزن اعتماد است که در روابط مستقیم بین طرفین درگیر دخیل نیست. کره جنوبی ها فرصتی منحصر به فرد برای نقش میانجیگری میان آمریکایی ها و کره شمالی ها دارند — نه به این دلیل که آنها یک کشور بی‌طرف هستند بلکه کاملاً بر عکس. این واقعیت که کیم در پاسخ به نتیجه ناامید کننده اجلاس سران در هانوی تصمیم گرفت که مسیر جدیدی را بر اساس همکاری و دیپلماسی انتخاب کند، چیزی بسیار مثبتی است. وی در سخنرانی خود در 12 آوریل لزوم حل مسأله از طریق گفتگوی و مذاکره را قبول کرد. در عین حال، او تأکید نمود: "گفت و گو به شیوه آمریکایی، زمانی که ایالات متحده به طور یکجانبه خواسته های خود را مطرح می کند، برای ما مناسب نیست و ما به آن علاقه ای نداریم". بعید است که پوتین و شی جین پینگ، کیم را به خاطر این نظر نقد کنند. احتمالا مرزهای مشخصی وجود دارد که روسیه و چین می توانند و می خواهند به کره شمالی در آشتی شدن با دولت ترامپ مساعدت کنند. بسیاری معتقد بودند که در آستانه اجلاس هانوی ما از این مانع عبور کردیم، اما در آخرین لحظه معلوم شد که ما اصلاً دور از این مقصد هستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала