واقعیات عدم تمدید معافیت نفتی ایران

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصمیم کاخ سفید مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، در روز 22 آوریل، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت خرید نفت از ایران تمدید نخواهد شد، بنا بر نظر کارشناسان با این اقدام آمریکا فروش نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید که مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت.

همزمان با عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران مقامات ایرانی معتقد هستند که چین و روسیه و کره جنوبی باید جایگزین مشتریان اصلی خرید نفت ایران شوند. کارشناس انرژی در این باره گفت که عربستان و امارات حداکثر می توانند به اندازه کمتر از 500 هزار بشکه بیش از میزان میزان فعلی را عرضه کنند و عملا نمی توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی را جبران کنند. تمدید نشدن معافیت خرید نفت هشت کشور از ایران موجب می‌شود از صادرات نفت ایران کاسته شود اما به صفر نخواهد رسید.

رسانه های ایران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. روزنامه اصلاح طلب همدلی هم درباره اقدام آمریکا علیه بازار نفت ایران نوشت: تصمیم‌ آمریکا برای لغو تمدید معافیت کشورها از خرید نفت ایران، یک تصمیم خطرناک است. اگر معافیت 8 کشور خریدار نفت از ایران لغو شود، فروش نفت ایران به کشورهای دیگر غیر مجاز خواهد شد و کشورهای خریدار نفت از ایران نیز به دلیل مجازات آمریکا، نمی‌توانند از ایران نفت بخرند. این موضوع به این معنی است که ایران نمی‌تواند نفت خود را صادر کند و تولید نفت تنها برای مصرف داخلی و صادرات به کشورهای محدودی خواهد بود که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کنند.

پاسخ وزارت خارجه ایران به عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران - اسپوتنیک ایران
پاسخ وزارت خارجه ایران به عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران

روزنامه جام جم نوشت:«وابستگی بودجه ایران به فروش نفت و کسب درآمد ارزی همواره یکی از چالش‌های اقتصاد ایران بوده و کارشناسان در طول سال‌های گذشته همیشه تاکید داشتند بودجه باید از نفت جدا شود. اکنون میزان وابستگی بودجه کشور به نفت 35 درصد است و برای اولین بار آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند که در این صورت کسری بودجه بزرگی رخ خواهد داد.

روزنامه کیهان هم در یادداشتی با عنوان «خیال‌پردازی ترامپ درباره تحریم نفت ایران» نوشت:«دولت ترامپ قادر نیست برای کاهش مجدد فروش نفت ایران خیز بردارد. زیرا آمریکا نمی‌تواند تمام خریداران نفت ایران را متقاعد کند از بازار نفت ایران چشم‌پوشی کنند. چین و هند که بزرگترین خریداران نفت‌خام ایران هستند، روابطی راهبردی با ایران دارند و به منابع انرژی این کشور متکی هستند. بعید است آمریکا بتواند با تحریم، پالایشگران یا بانک‌های چینی و هندی را تهدید کند».

گروه بین‌المللی بحران با ترسیم خط قرمزی هشدار داد که نباید برای کاهش صادرات نفت ایران به زیر 800 هزار بشکه فشار آورد چراکه از آنجا به بعد موضوع برای ایران از وضعیت اقتصادی صرف خارج شده و بعد امنیتی پیدا می‌کند. شرایطی که پیش از این مقامات در تهران به اندازه کافی نسبت به آن هشدار داده‌اند. آمریکا در این مسیر بسیار محتاطانه‌تر از آنچه نشان می‌دهد عمل می‌کند. ایران در شرایط تحریمی نشان داده که توانایی بالایی در استفاده از بازارهای غیررسمی دارد و می‌تواند با اقداماتی مانند سوآپ یا استفاده از نفتکش‌های کشورهای دیگر یا ده‌ها راه دیگر نفت خود را به پالایشگاه‌های هدف برساند. این فرآیند قبلا یک بار تا به انتها در ایران تجربه شده و امکان موفقیت آن آزمون شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала