گزارش و تحلیل

آیا اینستکس ترکیه برای ایران هست؟

© Depositphotos.com / SergeyNivensآیا اینستکس ترکیه برای ایران هست؟
آیا اینستکس ترکیه برای ایران هست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مولود چاووش اوغلو گفت که ترکیه آماده است امکان ایجاد مکانیسم محاسبات با ایران را بررسی کند.

اسپوتنیک: ترکیه آماده است امکان ایجاد مکانیسم محاسبات با ایران مانند اینستکس INSTEX اروپایی را بررسی کند. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در کنفرانس خبری در آنکارا به محمد جواد ظریف همتای ایرانی، این را گفته است.

مولود چاووش اوغلو گفت:

"ما باید با ایران همکاری کنیم تا سطح تجارت را تا سالانه ای 30 میلیارد دلار برسانیم. در این راستا ما در مورد گزینه هایی برای غلبه بر موانع در زمینه تجارت دو جانبه، از جمله امکان ایجاد یک مکانیزم جدید از نوع INSTEX بحث کردیم. اگر ما در این راستا کار کنیم، می توانیم به هدفمان برسیم."

ایران و ترکیه مکانیسم مالی جدید راه‌اندازی می‌کنند - اسپوتنیک ایران
ایران و ترکیه مکانیسم مالی جدید راه‌اندازی می‌کنند
حقی اویغورکارشناس ترکیه در مرکز مطالعات ایرانی آنکارا در مصاحبه ای با اسپوتنیک در مورد چگونگی ایجاد چنین مکانیسمی گفت:

ترکیه آماده است تا امکان ایجاد مکلنیسمی مانند اینستکس برای تجارت با ایران بررسی کند. اینستکس توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای انجام معاملات با ایران و حفظ تجارت با آن با دور زدن تحریم های ایالات متحده ایجاد شده است. طراحی این مکانیسم حدود یک سال طول کشید، پس از آنکه ایران در سیستم مالی خود مقدمات لازم را فراهم بیاورد، این سامانه راه اندازی و فعال خواهد شد. پیشتر شرکت چین و ترکیه در این مکانیسم پیش بینی شده بود، اما در حال حاضر ایده ایجاد یک مکانیسم مستقل مشابهی با شرکت ترکیه و ایران مطرح شد. بدین طریق، طرفین قصد دارند از عملیات مالی بین المللی تحت کنترل ایالات متحده دور بمانند و در جهت اعمال جریمه از طرف واشنگتن مانع ایجاد کنند.

در عین حال، با توجه به تحریم نفت و کاهش قابل ملاحظه درآمد ارز خارجی ایران، انتظار می رود که پس از ماه مه، کشور با مشکلات قابل توجه ارز خارجی مواجه شود. علاوه بر این، اقدام دولت آمریکا که سپاه پاسداران را بعنوان سازمان تروریستی اعلام کرده و این سازمان بخش چشمگیری از اقتصاد ایران را کنترل می کند، حتی تعداد اندکی از شرکت های بین المللی را که با ایران کار می کنند، مجبور به ترک کشور کرده است. در این رابطه، برای غلبه بر این مشکلات، ایجاد تنها مکانیسمی مانند اینستکس کافی نیست.

اویغور با اشاره به چشم انداز توسعه روابط اقتصادی بین ترکیه و ایران، اظهار داشت: " ترکیه بارها اعلام کرده است که تحریم های یکجانبه علیه ایران غیر قابل قبول است. در عین حال، حجم خرید نفت ایران توسط شرکت های خصوصی ترکیه، که از درگیری با ایالات متحده می ترسند، در حال حاضر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و ظاهرا باز هم دارد کاهش می یابد. یک دیدگاه وجود دارد که مطابق آن خرید گاز طبیعی توسط ترکیه در معرض رژیم تحریم ها نیست. ایالات متحده قصد دارد این مسئله را به بحث نگذارد، زیرا ترکیه برخلاف نفت نمی تواند در کوتاه مدت، برای خرید گاز طبیعی ایران جایگزینی را پیدا کند. بنابراین، خرید گاز احتمالا ادامه خواهد یافت. به طور کلی، من فکر می کنم که چگونگی روابط ترکیه و آمریکا بر تصمیمات ترکیه درمورد همکاری با ایران تاثیر خواهد گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала