تدابیر تهران برای تخفیف فشار تحریم های آمریکا

© Sputnik / SHAمجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک از تدابیری صحبت کرد که ایران برای مبارزه با تحریم های امریکا اتخاذ می کند.
دکتر پور ابراهیمی اظهار داشت:آمریکایی ها در سال 1390 شمسی اعلام کردند ما تحریم های فلج کننده ای برای ایران قرار داده ایم که از نظر آنها 6 ماهه می توانست جمهوری اسلامی ایران را نابود کند بنابر این تحریمات چیز جدیدی نیست البته که تحریم ها سختی هایی را برای ایران به وجود می آورد اما این سختی ها را هم می توان پشت سر گذاشت؛ ایران روابط خوبی را با کشور های مستقلی همچون روسیه،هند و چین برقرار کرده و در حال تقویت روابط اقتصادی با کشور های همسایه مانند عراق، ترکیه، افغانستان است؛ تحریم ها ایران را متوقف نمی کند و در طولانی مدت این تحریم ها می تواند ایران را به یک قدرت اقتصادی تبدیل کند چرا که در تلاش خواهد بود تا روی پای خود بماند همانطور که در جنگ هم این اتفاق افتاد و ایران نمی توانست حتی سیم خار دار وارد کند و این موضوع باعث شد تا ایران امروزه به گفته ی آمریکایی ها و روس ها تبدیل به قدرت اول نظامی در منطقه شود و معادلات نظامی در منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.
دهقانی : همه کالاهای مصرفی آمریکایی در ایران می تواند با محدودیت مواجه شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
احتمال تحریم تمامی کالاهای آمریکایی در ایران
این مقام پارلمانی ایران درباره تاثیر خروج شرکت های خارجی از بازار ایران و خارج شدن سرمایه های خارجی بر اقتصاد ایران چنین گفت:"در رابطه با شرکت هایی که بر اثر تحریم های آمریکا از ایران خارج شدند ایران شرکت های جایگزینی را در نظر داشته که برخی از آنها جایگزین شده اند و با استفاده از دانش فنی شرکت های داخلی مانند قرارگاه سپاه که بزرگترین پروژه های عمرانی را در دست ساخت دارد پیش می رویم و در بحث نفت و گاز هم در پروژه نفت ستاره ی خلیج فارس کشور را به خود کفایی در بنزین رساند که مربوط به قرار گاه خاتم بود البته که خروج این شرکت ها موجب وقفه در روند پروژه ها شد اما خلل عمده ای ایجاد نکرد ضمن اینکه پیش بینی ما در بلند مدت بازگشت این شرکت ها به ایران است چرا که ایران بازاری بسیار قوی و جایگاه سرمایه گزاری با بازده بالایی دارد.
به زودی اسپوتنیک ایران متن کامل مصاحبه خود با دکتر محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را منتشر خواهد کرد.
روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند. 
هشتم ماه مه سال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدیدی علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала