تصمیم بانک مرکزی ایران در مورد ارز حاصل از صادرات کالا

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoتصمیم بانک مرکزی ایران در مورد ارز حاصل از صادرات کالا
تصمیم بانک مرکزی ایران در مورد ارز حاصل از صادرات کالا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق تصمیم جدید بانک مرکزی ایران، صنعتگران در سال 98 می توانند به هر میزانی که صادرت داشته باشند به جای انتقال ارز، مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شاتا، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد: بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند.

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید به‌گونه‌ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: ما با 15 کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "12میلیارد دلار به عراق صادرات داریم"، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها 300میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکارهای افزایش صادرات به این کشورها را استخراج کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.

او با اشاره به ظرفیت استان‌های مرزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: ضرورت دارد که استان‌های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم؛ چنانکه استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان‌و‌بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند. کشورهای همسایه برای صادرات را باید به‌صورت یک پکیج دید، به‌طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال افریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.

او با اشاره به 22میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای همسایه که تنها 2درصد از واردات این کشورهاست، گفت: هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست‌یافتنی است؛ اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست‌های تجاری دارد. به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала