غنی سازی اورانیوم در ایران+عکس

© AFP 2023 / Atta Kenareظریف
ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک،وزیر خارجه ایران در توئیتی به شریکان اروپایی ایران در برجام یادآوری کرد معاهده ان‌پی‌تی، برجام و قطعنامه 2231 هیچ ‌یک ایران را از غنی‌سازی منع نمی‌کنند.

ظریف نوشت: «برای یادآوری به شریکان اروپایی مان در برجام: طبق ان‌پی‌تی، برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد، نه اکنون، نه در سال 2025 و نه پس از آن. برای شرکای اروپایی، خواندن سندی که آن را امضا کردند و قول دادند از آن دفاع کنند، می‌تواند مفید باشد.»

پیشتر سفیر فرانسه در واشنگتن در چند توئیت در صفحه توئیترش این ادعا را مطرح کرده بود. او نوشت:« «نادرست است که بگوییم با پایان یافتن برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود. ذیل پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) و پروتکل الحاقی آن، ایران بایستی تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش غیرنظامی هستند».

طبق متن برجام قرار است همه محدودیت‌های فیزیکی اعمال‌شده به‌روی غنی‌سازی، از جمله محدودیت در تعداد و نوع ماشین‌های سانتریفیوژ، سطح غنی‌سازی، مکان‌های تأسیسات غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده، پس از 15 سال از زمان اجرایی شدن برجام (سال 2030) برداشته شوند.

​ایران تأکیدکرده به‌عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала