دلیل گل آلود بودن سیلاب اخیر ایران

© REUTERS / Tasnim News Agencyدلیل گل آلود بودن سیلاب اخیر ایران
دلیل گل آلود بودن سیلاب اخیر ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نظر برخی کارشناسان، جنگل تراشی دلیل گل آلود بودن سیلاب های اخیر بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، با دقت در فیلم‌ های سیلا‌ب‌هایی که در دیگر کشور ها رخ داده است و مقایسهبا سیلاب اخیر کشور ، متوجه می شویم که سیلاب در ایران گل آلود بوده است.
محمد کهنسال فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار فارس در ارتباط با لایروبی رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور و ملاحظات آن بیان داشت: برای لایروبی باید دو مقطع زمانی را در نظر بگیریم، شرایط حال کشور و شرایط عادی.
وی خاطر نشان کرد: در مقطع کنونی که آبراه‌های کشور به دلیل عدم توجه بلند مدت به مساله آبخیزداری و قطع درختان جنگلی حجم بسیار زیادی گل و لای مواجه شده است، که با شدت گرفتن بارندگی‌ها می‌تواند موجب بروز سیلاب شوند اما در شرایط عادی لایروبی اکوسیستم‌هایی مثل تالاب توصیه نمی‌شود.

اعلام آمادگی روسیه و ارمنستان برای کمک به سیل زدگان در ایران - اسپوتنیک ایران
اعلام آمادگی روسیه و ارمنستان برای کمک به سیل زدگان در ایران

کهنسال که کارشناس مهندسی عمران آب است، افزود: در اکوسیستم‌هایی مثل تالاب زیستمندان خاصی مانند فیتوپلانکتون‌ها و یا دوزیستان زندگی‌می‌کنند که لایروبی می‌تواند حیات آنها را به خطر بیاندازد و رژیم هیدرولیکی این اکوسیستم‌ها را از بین ببرد.
وی توضیح داد: شدت گل آلود بودن سیلاب کشور خطرناک‌تر از سیلاب بوده است و علت آن تخریب جنگل‌ها در بالادست رودخانه‌ها و جنگل‌تراشی‌های گسترده بوده و از آبخیزداری غافل بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه مهمترین عامل خسارات اخیر، تجاوز به حریم رودخانه‌ها در دهه‌های گذشته بوده است، افزود: شدت خسارات در حوزه زاگرس به دست اندازی به جنگل‌ها بیشتر از دیگر نقاط بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала