گزارش و تحلیل

برخورد بیرحمانه آمریکا به سیل زدگان ایران

© REUTERS / Tasnim News Agencyسیل در ایران
سیل در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی تمام مسیر‌های کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده و آن را به نفع مردم ایران اعلام کرده است.

طبیعت و محیط زیست، موهبتی سرزمینی و تاریخی است که از ‏مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در ‏اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته ‏است به وجود می‌آید‎.‎

آلودگی و تخریب محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌‏گذارد و پیامدهای زیانباری برای زندگی انسان، حیوان، ‏گیاه و سازه ها دارد. طبیعت، ‏برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستی میان ‏انسان و طبیعت وجود دارد و نباید به بهانه آبادانی ‏انرا از بین ببرد و زمینه ای برای جاری شدن سیل و یا خشکسالی ایجاد کرد.‏

جنگل یا طلای سبز، از ثروت‌های طبیعی و از عناصر مهم حیات ‏وحش هر سرزمینی به شمار می‌آید. قطع درختان و نابودی ‏جنگل‌ها، به پیشروی آب باران در زمین‌های صاف کمک و هموار ‏و در نتیجه از ذخیره شدن آب در خاک جلوگیری می‌شود.‎ سیل، زلزله و سایر پدیده های ناخوشایند طبیعی، اتفاقاتی می باشند که مردم در بسیاری از کشورها با آنها دست بگریبان هستند.

بارندگی در بیش از بیست استان ایران و سیل‌های ویرانگر در مناطقی از فارس، خوزستان، لرستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد کشته شدگان برجای گذاشته است. ده‌ها تن مصدوم و هزارها تن بی‌خانمان شده‌اند. ‏جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق ایران، باعث وارد شدن ضرر و زیان های سرسام آور به مردم شده است. علاوه بر آسیب های جانی، روانی و بی خانمانی، شیوع بیماریهای گوناگون، از عواقب بسیارنگران کننده ای است که مردم مناطق سیل زده را شدیدا در معرض خطر قرار داده است. هم اکنون ایران نیز مجبور به تحمل عواقب و خسارتهای جانی و مالی ناشی از حوادث نامترقبه طبیعی می شود.بر اساس نظریات کارشناسان محیط زیست، مهمترین عوامل سیل ویرانگر اخیر نه تنها بارندگی شدید بلکه، قطع درختان جنگلها، سد سازی های بی رویه، مسدود و منحرف کردن مسیر طبیعی رودخانه ها و این قبیل اقدامات در مناطق سیل زده اعلام شده است.

اما وقتی کشوری با حوادث نامترقبه طبیعی مواجه می شود، باید از تمام امکانات موجود برای رفع این عواقب و کمک به سیل زدگان استفاده کند. ایران با استفاده از امکانات داخلی به کمک مردم شتافته است، اما بدلیل گستردگی مناطق سیل زده، امکانات فنی و مالی برای کمک به همه آسیب دیدگان و سیل زدگان کفایت نمی کند.

جاری شدن سیل در ماه مارس در ایران به دهها هزار نفر از ساکنان ایران آسیب رساند، جاده ها از بین رفتند و زیربنا و خانه ها آسیب دیدند. به گزارش رسانه های داخلی ایران، سیل به 400 روستا و شهر آسیب رسانده و تعداد قربانیان تا 62 نفر افزایش یافته است.

چرا تحریم های آمریکا علیه ایران بیشتر می شود؟ - اسپوتنیک ایران
چرا تحریم های آمریکا علیه ایران بیشتر می شود؟

کشورهای خارجی با توجه به عواقبی که سیل و زلزله در پی دارد به یاری یکدیگر می شتابند تا در صورت نیاز بتوانند به آسیب دیدگان کشوری که چار حادثه طبیعی شده است یاری رسانند. اما در این حادثه طبیعی، یک رویکردعمدی سر بلند کرده است که بدور از هرگونه حس انساندوستی است.

آمریکا دوباره قدعلم کرد تا بگوید:«در سیل هم تحریم می کنم، حساب های هلال احمر را مسدود می کنم زیرا به فکر ملت ایران هستم».

مدتی قبل،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد که آمریکا حساب‌های هلال احمر را مسدود کرده و با این اقدام عملا کمک رسانی از کشور‌های دیگر به مردم سیل زده را مختل کرده است.

با توجه به بلوکه بودن حساب‌های هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل زده ارسال کند.

این اقدام آمریکا نشان دهنده رویکرد ضد مردمی دولتمردان این کشور علیرغم شعار‌ها و ادعا‌های مسخره آنهاست که می‌گویند تحریم‌ها بر ضد مردم ایران نیست و به نفع مردم ایران است.معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم‌های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهاد‌هایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود، اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیر‌های کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است. آمریکا باید پاسخگوی همه عواقب اقدام خود در ممانعت از کمک رسانی به مردم سیل زده ایران باشد.

اسپوتنیک در این خصوص با اسماعیل رمضانی مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران در به گفتگو نشست.

پرسش: هلال احمر ایران توانایی دریافت کمک های نقدی از خارج کشور را ندارد چرا که تمامی حساب های اعلام شده توسط جمعیت هلال احمر ایران به دلیل تحریم های آمریکا بسته می شود.

پاسخ: هموطنان خارج از کشور و کشور هایی که خواستار ارسال کمک های نقدی هستند به دلیل بسته شدن حساب های اعلامی هلال احمر امکان ارسال کمک های خود را ندارند؛ و حتی این تحریم ها که باعث بسته شدن حساب های هلال احمر ایران شده مشکلات بسیاری را برای کمک رسانی هلال احمر دیگر کشور ها و صلیب سرخ جهانی به ایران ایجاد کرده.

پیام ظریف در یکسالگی خروج یک جانبه آمریکا از برجام - اسپوتنیک ایران
پیام ظریف در یکسالگی خروج یک جانبه آمریکا از برجام

جمعیت هلال احمر ایران به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران امکان خریداری تجهیزات مورد نیاز برای امداد رسانی مطلوب تر مانند هلیکوپتر، قایق های پیشرفته، تجهیزات آوار برداری از خارج ایران را ندارد و در تامین و به روز رسانی قطعات و تجهیزات هلیکوپتر های موجود هم دچار مشکل است.

کشور های بسیاری کمک های محموله ای خود را با رایزنی و مذاکره با هلال احمر برای ایران ارسال کردند که بسیار موثر و لازم بوده برای مثال کشور آلمان قایق هایی را ارسال کرده که برای سیل زدگان شمال کشور استفاده شده؛ کشور کویت هم محموله های غذایی ارسال کرده؛ هلال احمر ترکیه هم کمک های خود را به صورت زمینی ارسال کرده که در آذربایجان توسط ایران دریافت شده و کشور هایی چون فرانسه، سوئیس و قطر اعلام آمادگی برای ارسال کمک به ایران را کرده اند و تمامی این کشور ها به واسطه ی گفتگو با ایران از نیاز های سیل زدگان مطلع می شوند و برای ارسال آنها اقدام می کنند.

پرسش: شرایط مناطق سیل زده چگونه است؟

پاسخ: شرایط استان گلستان به نسبت قبل پایدار تر شده اما همچنان نیاز به امداد رسانی در این استان وجود دارد و در استان لرستان تنها شهر پل دختر هنوز شرایط نامناسبی دارد که گل و لای بسیاری در شهر وجود دارد و تخلیه ی آن زمان بر است. تمامی اقلام زیستی اولیه هم به هموطنان سیل زده رسیده اما شهر ها دچار آسیب هایی مانند گل و لای و ترافیک شدید هستند که روند امداد رسانی را سخت می کند و برای مناطقی که مسیر ارتباطی آن ها مسدود است امداد رسانی از طریق هلیکوپتر انجام می شود.

پرسش: به چه کالاها و وسایلی نیاز هست؟

پاسخ: همچنان نیاز به اقلام بهداشتی، لباس های نو و اقلام غذایی خشک و مدت دار که قابلیت استفاده طولانی مدت داشته باشد حس می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала