گزارش و تحلیل

رویارویی ایران و عراق با آمریکا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رویارویی ایران و عراق با آمریکا
رویارویی ایران و عراق با آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به شرایط بین المللی و منطقه ای به هیچ وجه نمی توان سفر آقای عادل عبد المهدی نخست وزیر عراق را یک سفر تشریفاتی ویا فرمالیته دانست.

این سفر در شرایطی اتفاق می افتد که آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران همین چند هفته پیش در عراق بود و قبل از وی نیز آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سفر داشته.
طی چند ماه اخیر سفر های مقامات ایرانی و عراقی به کشورهای یکدیگر افزایش چشمگیری داشته در حالی که آمریکایی ها شدیدا تلاش می کنند با فشار بر عراق روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عراق را محدود کنند.
در حالی که رئیس جمهوری ایالات متحده بدون ملاقات با مقامات آمریکایی در تاریکی شب به عراق سفر کرد رئیس جمهوری ایران در روشنایی روز به عراق سفر کرد ونه فقط با مقامات سیاسی بلکه با مقامات اجتماعی و دینی عراقی نیز ملاقات داشت تا ثابت شود روابط ایران و عراق بسیار مستحکم تر از آن است که آمریکایی ها بتوانند خللی در آن ایجاد کنند.
شاید تشبیهی که آقای عبد المهدی از شرایط جغرافیایی و سیاسی ایران وعراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آقای روحانی داشت نشان دهد که عراقی ها بخوبی درک کرده اند همه کشورهای منطقه با هم در یک قایق قرار دارند و اگر این قایق سوراخ شود همه با هم غرق می شوند.
ایشان اظهار داشتند:" وقتی خشک سالی به ایران آسیب می زند عراق نیز از خشکسالی رنج می برد و حال که سیل گریبانگیر ایران شده عراق نیز درگیر سیل شده".
اگر عراق با ثبات و امنیت مواجه باشد قطعا ایران هم ثبات و امنیت خواهد داشت اما اگر عراق دچار نا امنی و بی ثباتی شود قطعا این بی ثباتی و نا امنی به ایران نیز سرایت خواهد کرد، آمریکا که پانزده هزار کیلومتر دورتر است فقط از شرایط به نفع خود بهره می برد و تحت تاثیر هیچ اتفاقی که در منطقه می افتد قرار نمی گیرد.

سفر روحانی به عراق - اسپوتنیک ایران
بلومبرگ : روابط خوب ایران و عراق، آمریکا را به حاشیه راند

دو کشور ایران و عراق هشت سال جنگ تمام عیار فجیعی را پشت سر گذاشته اند اما امروزه هر دو طرف متوجه شده اند که تنها راهکار بقا برای دو همسایه همکاری با یکدیگر است.
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین سخنان آقای عبد المهدی این بود که طبق قانون اساسی عراق هیچ کشوری حق ندارد از خاک عراق بر علیه کشورهای همسایه جهت انجام اعمال خصمانه استفاده کند.
در واقع این سخنان آقای عبد المهدی یک تو دهنی به رئیس جمهوری ایالات متحده که اظهار می داشت تصمیم دارد از پایگاه های آمریکایی در عراق بر علیه ایران استفاده کند می باشد.
بر کسی پوشیده نیست که عراقی ها هم به همان نسبت ایرانی ها از آمریکایی ها نفرت دارند، شاید هم بیشتر.
به همان نسبت که سیاست های سیاستمداران آمریکایی بر علیه ملت ایران برای ایرانیها مشکل ساز شده، باید توجه کرد که حمله آمریکا به عراق منجر شده صدها هزار عراقی کشته و مجروح شوند و کل عراق با نا امنی و مشکل تروریسم و تجزیه مواجه شود.
بدیهی است که حتی اگر ایران هم از آنها نخواهد عراقی ها به هیچ وجه تمایل نخواهند داشت با آمریکایی ها همکاری کنند و رویای بسیاری از مردمان عراق پس دادن سربازان آمریکایی در تابوت می باشد.
همین شرایط در مورد کشورهای دیگر منطقه نیز صدق می کند.
نخست وزیر عراق قرار است پس از ایران به چند کشور دیگر منطقه نیز سفر داشته باشد و به نظر می آید بد نیست با آنها نیز گفتگو داشته باشد و دیگر مقامات منطقه را توجیه کند که تنها راه ایجاد صلح و امنیت در منطقه همکاری وهمدلی همسایگان با یکدیگر است ونه همراهی آنها با کشوری که به دنبال اموال و ارزاق و نعمت های خدادادی آنها است و تلاش دارد با ایجاد تفرقه بر آنها حکومت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала