گزارش و تحلیل

بلوف آمریکایی درباره توقف فروش نفت ایران

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaبلوف آمریکایی درباره توقف فروش نفت ایران
بلوف آمریکایی درباره توقف فروش نفت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارقام اعلام شده توسط برایان هوک در خصوص صادرات نفت ایران تنها به منظور القای یک اثر روانی خاص است.

برایان هوک، مسئول اقدام ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که تقریبا بیش از بیست کشور وارد کننده نفت، به طور کامل واردات نفت از ایران را متوقف نموده‌اند.
به گفته هوک در مجموع 23 کشور واردکننده، واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند. "این (اتفاق) رژیم (دولت ایران) را از درآمد 10 میلیارد دلاری محروم کرده است".

نفت - اسپوتنیک ایران
ترس باعث افزایش قیمت نفت شد
نیکولای کوژانف، شرق‌شناس، ایران‌شناس و استاد دانشگاه اروپایی‌های شهر سنت‌پترزبورگ در خصوص اینکه واقعا چند کشور واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند، اکنون ایران نفت خود را به چه کشوری می‌تواند بفروشد و همچنین در مورد اینکه ایران تحت تحریم، تا چه مقدار می‌تواند صادرات طلای سیاه خود را کاهش دهد، در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک به گفتگو نشسته است.
با گفته کوژانف، رقم اعلام شده توسط هوک به منظور القای یک اثر روانی خاص بوده است:

"همه چیز بستگی به این دارد که شما چگونه حساب کنید. در ابتدا این فهرست شامل حدود 20 کشور بود: برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای جنوب شرقی آسیا، که خرید نفت ایران را متوقف کردند. اعلام این رقم به منظور القای یک اثر روانی خاص بوده است. نكته كليدی كه باعث كاهش صادرات نفتى ايران شده، خروج اروپايان از تجارت نفتی با ايران و كاهش حجم نفتى است كه توسط ژاپن، كره جنوبی و بعضى ديگر از شركای آسيايى که خريداران نفت ایران بودند".


وی در ادامه افزود:

"دومین نکته مربوط به سه کشور جدیدی است که حاضر به خرید نفت ایران نیستند. نام این کشورها مشخص نیست و ما تنها می‌توانیم نام آن‌ها را حدس بزنیم. صحبت از دستکاری حقایق است. معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به هشت کشور اعطا شده بود که ایتالیا و یونان در عمل خریدی انجام ندادند. در هر صورت صحبت از این دو کشور است و ژاپن را می‌توان بعنوان کشور سوم فرض کرد."

افزایش بهای جهانی نفت به خاطر کاهش عرضه اوپک - اسپوتنیک ایران
افزایش بهای جهانی نفت به خاطر کاهش عرضه اوپک
این شرق شناس معتقد است تا کنون ایالات متحده موفق به کسب آنچه را که انتظار داشت شده است: "کاهش حجم صادرات ایران به 1 — 1.2 میلیون بشکه در روز. پایین‌ آوردن این شاخص دشوار است زیرا نیازمند کار فعالانه با چین، هند و ترکیه است که نفت ایران برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و آنها با این سرعت واردات را کاهش نمی‌دهند."
در عین حال، به گفته کوژانف، ایران توانایی خود برای عرضه نفت به خارج از کشور را حفظ خواهد کرد و همچنین می‌توان امکان تجارت نفت غیرقانونی را در نظر گرفت:

"لازم است که امکان ارائه غیرقانونی نفت به خارج از کشور، که از حجم واقعی آن‌ اطلاعی نداریم، را در نظر گرفت. ارقام از 300 تا 500 هزار بشکه اعلام می‌شوند. با این حال، حتی 1.5 میلیون بشکه نیز برای کسری بودجه ایران کافی نخواهد بود. در هر صورت این کشور با شرایط سختی روبرو خواهد شد."

این کارشناس معتقد است که در چنین شرایطی بعید است ایران قادر به گسترش کشورهای واردکننده نفت خود باشد و تلاش خواهد نمود تا شرکای فعلی خود را با دادن مزایا حفظ نماید:

"شرایط تحریمی به طور قابل توجهی توانایی لازم برای یافتن شرکای جایگزین را محدود کرده است. خط مشی اصلی تمرکز برای حفظ شرکای فعلی با استفاده از تخفیف، دادن مزایا، ارائه طیف وسیعی از نفت، تطابق با پالایشگاه‌های نفت کشورهای وارد کننده است."

کوژانف همچنین اشاره کرد که "ایالات متحده قادر خواهد بود تا صادرات نفت ایران را تا 800 هزار بشکه در روز کاهش دهد."
8ام ماه مه سال گذشته دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا از خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک، توافقنامه‌ای که در سال 2015 منعقد شد و بر اساس آن تهران در ازای لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا برنامه اتمی خود را محدود می‌نمود، خبر داد.
معافیت موقت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به طور موقت به چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه اعطا شد. این کشورها می‌توانند تا ماه مه سال 2019 نفت از ایران خریداری کنند. پیش از این، مقامات ایالات متحده اظهار داشتند که این معافیت تمدید نخواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала