آسیب دیدگی آثار تاریخی ملایر بر اثر بارش برف و باران

© Sputnikهمدان
همدان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بارش شدید برف و باران باعث فروریختن قسمت فوقانی یخچال میرفتاح ملایر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، احمد ترابی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان داشت: به علت ریزش برف و باران قسمت فوقانی یخچال میرفتاح ملایر سنگین شده و فرو ریخت.
وی خاطر نشان کرد که امسال کف سازی داخل این یخچال انجام شده و برای سهولت بازدید کنندگان پلکان چوبی ساخته شد و افزود: قسمت پایینی این بنا سالم مانده و تنها قسمت فوقانی که از خشت بوده با بارش برف و باران سنگین شده و فرو ریخته است.
به گزارش تسنیم یخچال میرفتاح ملایر از آثار دوره قاجاریه است که توسط شخصی به نام میرفتاح ساخته شده. این بنا به شکل گنبد بوده و از آجر ساخته شده است. این یخچال دو ورودی دارد که یکی به شکل دهلیز و مخصوص ریزش و تخلیه یخ بوده و دیگری که محل رفت و آمد بوده، با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.
تنها عامل تزئینی بنا دو ردیف آجرکاری است که به شکل کمربندی و به ضخامت 220 سانتی‌متر، داخل بنا را پوشانده است. در قسمت بیرونی و داخلی یخدان دو ردیف خشت به‌کار رفته که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می‌شد. یخچال میرفتاح در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3242 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала