زیست شناسان موفق به رشد مینی مغز شدند

© Depositphotos.com / Andreusزیست شناسان موفق به رشد مینی مغز شدند
زیست شناسان موفق به رشد مینی مغز شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زیست شناسان برای نخستین بار موفق به رشد مینی مغز در یک پتری دیش شدند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی کمبریج (بریتانیا) رشد یک آنالوگ مینیاتوری مغز در یک پتری دیش را که به طور مستقل می تواند با عضلات ارتباط برقرار کند، با موفقیت به انجام رساندند.

برای اولین بار جراحی مغز با تلفن همراه انجام شد - اسپوتنیک ایران
برای اولین بار جراحی مغز با تلفن همراه انجام شد

نتایج این آزمایش بصورت کامل در مجله Nature Neuroscience و به صورت جزئی در Science Alert منتشر شده است. تا کنون، بازسازی پیچیده ترین ساختار جهان، یک کار تقریبا غیر ممکن بود. با این حال، دانشمندان کمبریج موفق به انجام این کار شده‌اند. این آزمایش چندین سال به طول انجامیده است. در این راستا ابتدا از سلول های بنیادی انسانی اندامک مغزی رشد داده شده بود.
این اندامک شامل تقریبا دو میلیون نورون سازمان یافته بوده و بسیار شبیه مغز جنین انسان در هفته 12-13 بارداری بود. در این مرحله، اندامک هنوز به اندازه کافی برای تولید افکار، احساسات یا آگاهی پیچیده نیست.
با این حال، این باعث نمی شود که این اندامک بی اثر باشد. دانشمندان یک قطعه میکروسکوپی از نخاع موش را در کنار این اندامک قرار دادند. اندامک رفتار غیر منتظره‌ای از خود بروز داد. اندامک شروع به رشد دادن "آنتن‌های" خود کرد تا با کمک آنها همسایه جدید خود را بررسی کند.
لازم به ذکر است که این مغز کوچک در یک مایع اشباع شده با مواد مغذی غوطه ور بود. مغز کوچک "با بررسی و حس نمودن همسایه" بصورت خود به خود با نخاع و بافت ماهیچه متصل شد.
این تنها مسئله کشف شده نبود. مغز کوچک همچنین توانایی کنترل انقباض عضلانی در بافتهایی مرتبط را از خود نشان داد که این کار مشابه با حرکت نورون‌ها در مغز انسان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала