کاهش تنش در روابط ایران و عربستان ‌سعودی؟

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عربستان
عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار السبهان و الفیاض می‌تواند فصل جدیدی در روابط میان عربستان‌سعودی با شیعیان عراق، و حتی با ایران بگشاید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از عضو پارلمان عراق، دیدار ثامر السبهان وزیر مشاور دولت سعودی در امور خلیج فارس، با فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی که متشکل از نیروهای شیعه عراق است و روابط نزدیکی با تهران دارد می‌تواند فصل جدیدی در روابط میان عربستان‌سعودی با شعیان عراق، و حتی با ایران بگشاید.

وی در ادامه گفت:«این دیدار به عنوان آمادگی عربستان برای گشودن صفحه جدیدی در روابطش با عراق توصیف شد.

رویکرد عربستان در تقویت روابط با عراق دلایل متعددی دارد، عربستان متوجه شده که سیاست‌های پیشین این کشور در قبال بغداد هیچ فایده‌ای برای خودش  یا در عین حال، عراق نداشته است.عربستان منافع بزرگی در عراق دارد. اما ریاض باید با عراق به عنوان یک کشور دارای حاکمیت مستقل تعامل کند و هیچ اراده‌ای از سوی هیچ کشوری از جمله عربستان، ایران یا هر کشور دیگری تحمیل نشود، چرا که بغداد نیازی ندارد سرسپرده کسی باشد.

عراق ممکن است که عرصه نزدیکی‌ و مبادله دیدگاه‌ها بین عربستان و ایران باشد. اما آن گونه که برخی تصور می‌کنند عرصه جنگ و مناقشه نیست و نمی‌توانند از اختلاف بین دو کشور برای تحمیل شروط مربوط به ساز و کارهای فرآیند سیاسی در منطقه استفاده کنند.

این ملاقات‌ها به دنبال سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق انجام شد که در جریان آن بغداد و تهران چندین یادداشت تفاهم اقتصادی و تجاری امضا کردند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала