رئیس جمهور عراق: ثبات منطقه بدون ایران امکان ندارد

© Photo / mohamed hemidaرئیس جمهور عراق: ثبات منطقه بدون ایران امکان ندارد
رئیس جمهور عراق: ثبات منطقه بدون ایران امکان ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برهم صالح رئیس جمهور عراق در آستانه سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در خصوص مناسبات دو کشور و تحولات منطقه ای صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در آستانه سفر روحانی به عراق در جمع هیئت رسانه‌ای ایرانی حضور یافت و به سوالات پاسخ داد.
برهم صالح در خصوص بدهی های عراق به ایران با توجه به تحریم های آمریکا علیه تهران بیان داشت: من این را باید بگویم که عراق بخشی از منظومه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود. شکی نیست که ما از این تحریم ها متاثر خواهیم شد، اما قطعا جزئی از آن نخواهیم بود. عراق بر اینکه منافع ملت ایران کشور دوست و همسایه ما تامین شود، اصرار دارد. ما تمام تلاش خود را می کنیم و هر آنچه در توان داریم را به کار می بریم تا از سطح تنش ها در این رابطه کاسته و آزارهایی که به ملت دوست ایران می رسد کاهش یابد.
عراق مایل است که به ملت ایران کمک کند که آزار و اذیتی که از تحریم ها می بینند کاهش پیدا کند. عراق و منطقه از این تحریم ها متاثر می شوند، ولی ما براساس داده های موجود تلاش می کنیم که از آزار و اذیت ملت ایران در این زمینه کاسته شود.

حسن روحانی - اسپوتنیک ایران
برنامه های روحانی در سفر تاریخی به عراق مشخص شد

وی در پاسخ به این سوال که ایران در زمان سختی عراق در کنار این کشور در مبارزه با تروریسم بود، اکنون ایران در سختی است ، عراق چه برنامه ای برای کمک به ایران دارد؟ افزود: همانطور
که در تهران گفتم که ایران در کنار ملت عراق برای مبارزه با دیکتاتوری صدام حسین و استبداد ایستاد ، بسیاری از عراقی ها به ایران آمدند و ایران با آغوش باز از آنها استقبال کرد. ایران در دوره گذشته در مبارزه با داعش در کنار ما ایستاد و ما هیچ چیز جز اینکه به ایران بگوییم از شما متشکریم نمی توانیم بگوییم. آنها واقعا در روزهای سختی در کنار ما ایستادند. درباره اینکه ما بتوانیم به ایران کمک کنیم بخشی از آن به این مسئله بازمی گردد که بتوانیم واکنشی مهم و اجمالی به این تحریم ها نشان بدهیم. ما دو کشوری هستیم که مشترکات فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی بسیار عمیقی با یکدیگر داریم. پس چگونه می توانیم با ملت ایران همصدا نباشیم و با آنها ابراز همدردی نکنیم؟ این حقیقتی است که به نفع همه است که از شدت تنش ها در منطقه بکاهیم. این تنش ها نه به منطقه کمک می‌کند و نه به عراق.
عراق بخشی از این منطقه است و روابط ما با ایران واقعا مهم است.ما روابط بسیار مهمی با ترکیه داریم. روابط ما با عمق ملت عرب نیز بسیار مهم است. این جغرافیای سیاسی ما است و این می تواند نه فقط به سود عراق بلکه به سود کل منطقه باشد. ما می گوییم در گذشته عراق عرصه ای برای رویارویی سیاسی منطقه ای بوده است، اما الان ما می خواهیم که عراق عرصه ای برای توافق های منطقه ای باشد. برای همین عراق نباید جایی برای هرگونه عمل خصمانه علیه هیچ کدام از کشورهای همسایه اش باشد. قانون اساسی ما چنین اجازه ای به ما نمی دهد و منافع ما هم چنین اجازه ای به ما نخواهد داد. روابط ما با کشورهای همسایه می تواند به کاهش تنش ها در منطقه کمک کنند. همچنین روابط ما با آمریکا و اروپا هم برای ما مهم است. اینکه در اینجا برای شما می گویم در همه جا گفته ام: ما نمی خواهیم عراق عرصه ای برای رویارویی و عملی خصمانه علیه هیچ کدام از کشورهای منطقه و همسایه ما باشد. ما وارد هیچ محوری علیه هیچ کشور دیگری نمی شویم. مثلا می خواهیم ارتباط های ریلی ما با ایران برقرار شود و این شبکه به ترکیه و کشورهای خلیج فارس امتداد یابد. این برای عراق و ایران و کل منطقه مفید است. ما به دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشترک با اردن ، ایران ، کویت و ترکیه هستیم. ما می خواهیم عراق به جای اینکه گذرگاهی برای رویارویی و درگیری کشورهای منطقه باشد گذرگاه اقتصادی و تجاری مشترک باشد. کسانی هستند که می گویند موقعیت جغرافیایی عراق برای رسیدن به چنین هدفی سخت است ، بله سخت است، اما فرصت های بسیاری هم وجود دارد. روابط استثنایی عراق با ایران و طبیعت رابطه عراق با کشورهای منطقه ، عربی و ترکیه همه اینها می توانند عاملی برای تسهیل امور در منطقه باشد.
یکی از خبرنگاران پرسید: اخیرا شاهد عادی سازی رابطه برخی کشورهای عربی با اسرائیل هستیم و در نشست ورشو نیز نمونه هایی از این نشست و برخاست ها را شاهد بودیم. موضع عراق در این زمینه چیست ؟
برهم صالح خاطر نشان کرد: ما از مبارزه ملت فلسطین حمایت می کنیم. قضیه فلسطین مسئله محوری در خاورمیانه است. ممکن نیست منطقه بدون حل مسئله فلسطین و بدون اینکه حقوق ملت فلسطین به رسمیت شناخته شود به ثبات برسد. چند روز پیش در همین جا من از آقای محمود عباس(ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان) استقبال کردم و من این مسئله را دوباره در دیدار با ایشان مورد تاکید قرار دادم که ما پشتیبان تصمیم ملت فلسطین هستیم و حقوق ملت فلسطین باید تامین شود و اگر چنین نشود و راه حلی برای مسئله فلسطین یافت نشود منطقه دچار بحران های بسیار خطرناک خواهد شد.
عراق به طور کاملا به احقاق حقوق ملت فلسطین پایبند است و از مبارزه ملت فلسطین برای بازیابی حقوق مشروع شان حمایت می کند.این یک مسئله اساسی است که همه در عراق بر آن اتفاق نظر دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала