سامانه پدافند هوایی روسیه ارتباطی با امنیت ناتو ندارد

© Sputnik / Mihail Mokrushinاس -400 روسیه
اس -400 روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان:سامانه اس-400 روسیه هیچگونه ارتباطی با امنیت آمریکا و ناتو و اف-35 ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی «ت ار تی»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  روز 9 ماه مارس اعلام نمود که خرید سیسم پدافند هوایی روسیه «اس-400»  با امنیت ائتلاف آتلانتیک شمالی، آمریکا و یا جنگنده نسل پنجم اف-35 هیچگونه ارتباطی ندارد که ترکیه قصد دارد آن را از واشنگتن خریداری کند.

اردوغان خاطرنشان نمود که «شرایط استفاده از سامانه «اس-400» روسیه محرمانه نیست». وی ابراز امیدواری نمود که مسائلی که به دلیل خرید سامانه پدافند هوایی روسیه بین آنکارا و واشنگتن سربلند کرده اند رفع شوند.

بیانیه چهار کشور عربی علیه  تهران و آنکارا - اسپوتنیک ایران
بیانیه چهار کشور عربی علیه تهران و آنکارا

روز 8 ماه مارس، چارلز سامرس سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ترکیه با پیامدهای جدی در مناسبات نظامی بین واشنگتن و آنکارا روبرو خواهد شد اگر ترکیه سامانه پدافند هوایی اس-400 روسی را دریافت کند. وی متذکر شد که این معامله بر فروش سیستم آمریکایی پدافند هوایی «پاتریوت» به ترکیه  و جنگنده  نسل پنجم اف-35 تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام شد که خرید سامانه پدافند هوایی روسیه «اس —400» از سوی ترکیه ممکن است باعث تجدیدنظر در معاملات بزرگ دیگر در زمینه نظامی با ترکیه  و تحریم های آمریکایی علیه ترکیه مطابق با قانون «مقابله با دشمنان آمریکا با کمک اعلام تحریم» شود.

در ترکیه اعلام شد که:«از نظر ما، کوچکترین ارتباط بین خرید سیستم های روسی اس 400 و سیستم های پاتریوت آمریکایی وجود ندارد، این دو موضوع به یکدیگر وابسته نیستند. موضع ما سرجای خود باقی می ماند، ترکیه آنچه که لازم است برای تضمین امنیت ملی خود بدست آورد را تهیه می کند، ما هر فن آوری که در هر کشور مورد نیاز ما است، را تهیه خواهیم کرد».

ایالات متحده از ترکیه خواسته بود تا به جای خرید سیستم های پدافند هوایی اس-400 روسی از سیستم های پاتریوت آمریکایی استفاده کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала