کدام کشور می تواند برای ایران دروازه تجاری ورود به اتحادیه اروپا باشد؟

© Fotolia / Adonskyبلغارستان
بلغارستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر اینستکس راه‌اندازی شود، شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی ‌می‌توانند با همتایان اروپایی خود همکاری داشته باشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری ایران و بلغارستان و اینکه مقام های دو کشور با اشاره به دوستی دیرینه و با قدمت دو طرف، حجم مبادلات دو کشور را دور از انتظار و خارج از دوستی تهران — صوفیه خواندند.

معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران در این نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور یادآور شد:«عمر روابط تجاری ایران و بلغارستان عمر 120 ساله دارد و بلغارستان در زمان جنگ تحمیلی ایران، از جمله کشور‌هایی بود که به حمایت از ایران پرداخت.

وزیر خارجه آلمان: ساز وکار مالی اروپا حافظ برجام است - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه آلمان: ساز وکار مالی اروپا حافظ برجام است

تجارت دو طرف در این دوره افزایش یافت، اما پس از فروپاشی شوروی و پیوستن بلغارستان به اتحادیه اروپا، تجارت دو کشور مسیر نزولی در پیش گرفت.

نشست بررسی راه‌های گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و بلغارستان در اتاق بازرگانی تهران فرصتی برای ارزیابی ظرفیت های دو کشور بود.این نشست با حضور کریستو پولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران، بهمن عشقی دبیرکل و محمدرضا بختیاری معاون امور ‌بین‌الملل اتاق تهران، نمایندگانی از وزارت امور خارجه و نیز جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گفته بختیاری، حجم تجارت ایران و بلغارستان چشمگیر نیست، اما از کیفیت خوبی برخوردار است و با این حال سطح تجارت دو کشور باید متناسب با امکانات افزایش پیدا کند. اگر سازوکار مالی اروپا (اینستکس) راه‌اندازی شود، شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی ‌می‌توانند با همتایان خود در بلغارستان همکاری داشته باشند و این سطح مبادلات تجاری را ارتقا خواهد بخشید.

ایران با بلغارستان مشکلات سیاسی و فرهنگی ندارد و نکته کلیدی اینکه ایران تحت فشار سنگین و حداکثری آمریکا است اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

وابستگی اقتصاد جهانی به ایالات متحده آمریکا مشکل ساز است و سوالی که مطرح ‌می‌شود این است که آیا دولت بلغارستان ‌می‌تواند برای ایرانی‌ها حساب بانکی باز کند به طوری که تراکنش‌های مالی صورت بگیرد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала