گزارش و تحلیل

خساست وزیر اسرائیلی وی را به ورطه جاسوسی برای ایران کشاند

© Photo / Vk.com/mossadofficialخساست وزیر اسرائیلی وی را به ورطه جاسوسی برای ایران کشاند
خساست وزیر اسرائیلی وی را به ورطه جاسوسی برای ایران کشاند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گونن سگو یک شخص بسیار حریص است که بدنبال به دست آوردن پول سریع و آسان به سراغ دیپلمات‌های ایران رفت.

به گزارش اسپوتنیک، گونن سگو، وزیر سابق انرژی و زیرساخت اسرائیل در 26ام فوریه به 11 سال زندان به اتهام جاسوسی برای ایران محکوم شد.
دادگاه اسرائیلی این وزیر سابق را در اتهامات مطروحه،خیانت و ارائه اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن مجرم شناخت.
سگو که در دهه 90 در دولت مشغول به فعالیت بود، در تابستان 2018 به سازمان های اجرای قانون اساسی گینه استوایی تحویل داده شد.
سرویس امنیتی اسرائیل اعلام کرد که سگو، که در سالهای اخیر در نیجریه زندگی می‌کرده است، از سال 2012 با سازمان اطلاعات ایران همکاری می کرده و اطلاعات مختلفی را با استفاده از ارتباطات قدیمی خود به این کشور ارائه می‌نموده است.
دادگاه وی در اورشلیم پشت درهای بسته برگزار شد. با توجه به این که در جریان تحقیقات، متهم به جاسوسی و انتقال اطلاعات به ایران اعتراف نمود، مجازات وی کاهش یافت.

کارزار جنگ اطلاعاتی ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کارزار جنگ اطلاعاتی ایران و اسرائیل

اطلاعات متناقضی در خصوص اینکه سگو توسط یک افسر اطلاعاتی ایران که تحت پوشش کار در سفارت ایران در نیجریه مشغول به فعالیت بوده است، در سال 2012 به خدمت گرفته شده است، وجود دارد.
این شهروند اسرائیل چه نوع اطلاعاتی را از نیجریه می‌توانسته است در اختیار سرویس اطلاعاتی ایران قرار دهد؟ این اطلاعات چقدر برای ایران ارزشمند بوده است؟
اسپوتنیک تلاش کرده است تا این رسوایی جاسوسی را تحلیل کند.
دیدگاه اورشلیم
سیمون تسیپیس، کارشناس ارشد روابط بین الملل و امنیت، دکترای علوم سیاسی از موسسه مطالعات امنیت ملی اظهار داشت که جزئیات پرونده سگو که توسط رسانه ها منتشر شده است، تنها یک طرف سکه هستند، زیرا دومین روی سکه که احتمالا برای اسرائیل حائز اهمیت است، در تاریکی باقی مانده است.
گونن سگو مدت زمان طولانی تحت نظر سرویس‌های امنیتی اسرائیل قرار داشت. به دنبال ارتباط وی با طرف سوم، وی برای مدت زمان طولانی تحت نظر بود. سازمان های اطلاعاتی تلاش کردند تا بفهمند که این فرد چه چیزی را می تواند به کشورهای دشمن ارائه دهد.
مهم است که توجه داشته باشیم که گونن سگو در ساختار نظامی اسرائیل کار نکرده است و نمیتوانسته است اطلاعات فوق محرمانه در اختیار داشته باشد که برای دشمن مفید باشد. وی در مقام وزیر زیرساخت اسرائیل، مسئول بهبود زندگی شهروندی: جاده ها، پل ها، برق، گاز، آب و غیره بود. بله، او اطلاعاتی در مورد مکان های تاسیسات نظامی اسرائیل داشت، اما این اطلاعات تنها در سطح عمومی بود. اطلاعات در مورد برخی از این اماکن را می توان در منابع باز برای استفاده عموم یافت. بنابراین، ابتدا سرویس های اطلاعاتی شک و تردید داشتند که چرا سگو می تواند منبع ارزشمندی برای ایرانیان باشد. با این حال، هنگامی که آنها با دقت این مورد را مطالعه نمودند، مشخص شد که استخدامی از سوی نیروهای اطلاعاتی ایران در کار نبوده است. خود گونن سگو ابتکار عمل را بدست گرفته و با دیپلمات های ایرانی در نیجریه تماس گرفته است. دلیل پیش پا افتاده‌ای وی را به چنین مرحله ای سوق داد. خشم شخصی به دلیل حذف از مقام وزارت.

دستاورد نتانیاهو از سفر روسیه چه بود؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دستاورد نتانیاهو از سفر روسیه چه بود؟

به این دلیل است که دادستان کل در جریان تحقیقات پیشنهاد کرد که سگو را برای معاینات پزشکی برای سلامت ذهنی فرستاده شود. این نشان می دهد که در دولت سوء ظن های جدی در مورد لیاقت این شخص وجود داشته است.
وزیر گونن سگو پس از اخراج از مقام وزارت، تصمیم گرفت تا کسب و کار خود را در زمینه پزشکی در آفریقا آغاز کند. او یک کلینیک در نیجریه افتتاح کرد. از آنجا که سگو یک شخص بسیار حریص است، به دنبال پول "سریع و آسان" بود. این واقعیت نیز در طول معاینات مشخص شده است. اما وی به عنوان یک مدیر و یک سرمایه گذار، بسیار ناموفق بود، و بدهی های بسیاری را از جمله در ساختارهای جنایی بالا آورد.
در این زمینه، به منظور به دست آوردن پول اضافی، سگو با دیپلمات های ایرانی در نیجریه تماس گرفت. او در عوض پول به آنها کمک کرد. از نیجریه به گینه، جایی که او با ارتباطات خود با ایرانیان را ادامه داد، منتقل شد. و در اینجا بود سازمان اطلاعاتی اسرائیلی مداخله کرد. موساد وی را نربود بلکه درخواست بازداشت وی برای مقامات گینه فرستاده شد.
گفتن اینکه این شهروند اطلاعاتی فوق العاده برای ایران داشته است، غیرممکن است. با این حال، اسرائیل از این مورد به نفع خود استفاده کرد. دادگاه ما با او معامله کرد، به این ترتیب سگو شروع به همکاری کرد. سازمان اطلاعاتی ما موفق به دریافت اطلاعات ارزشمندی درباره جاسوسان ایران از طریق وی شدند. به این معنا که هویت افسران اطلاعاتی ایران که تحت پوشش دیپلمات در آفریقا حضور دارند و سگو با آنها ارتباط برقرار کرده، افشا شد. به همین علت است که محکومیت وی کاهش یافت در غیر اینصورت دوران محکومیت وی برای خیانت 18 سال بود. البته این حادثه در اسرائیل به شدت سر و صدا کرد و بسیاری شوکه شدند. اگرچه که پرونده سگو یک روند قضایی نیست و مورد وخیم‌تر خیانت در اسرائیل مربوط به مردخای وانونو است.
لازم است توجه داشته باشید که اسرائیل یک کشور کوچک است که از سال 1948 در جنگ با سوریه و با لبنان بوده است. در این راستا، ما بسیار حساس به چنین مواردی از خیانت هستیم و نظارت دقیقی بر افرادی که در خارج از کشور می توانند به نوعی فعالیتی را انجام دهند، داریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала