گزارش لحظه به لحظه از استعفای ظریف -از نظر دکتر روحانی، ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / گزارش لحظه به لحظه از استعفای ظریف
گزارش لحظه به لحظه از استعفای ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه خود با انتشار مطلبی در ارتباط با روز مادر و روز زن، خبر استعفایش را اعلام کرد.
  • به گزارش اسپوتنیک، وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در 67 ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی ها و کوتاهی ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می خواهم. شاد و سربلند باشید."

رسانه های جهانی در این خصوص واکنش های متفاوتی نشان دادند:

  • شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در این خصوص گزارش داد که خبر استعفای ظریف خبری بزرگ و سنگین برای ایران است. ظریف، سیاستمدار و یک شخصیت دانشگاهی است که بیش از 25 سال، تجربه حضور در سازمان ملل متحد و نمایندگی ایران را در کارنامه خود دارد. ظریف از سال 2013 و پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان وزیر امور خارجه ایران انتخاب شد.
  • به گزارش شبکه المنار لبنان،رسانه های ایرانی در ارتباط با علل پشت پرده این استعفا گفته اند که فشارها علیه وی و دولت روحانی از سوی محافظه کاران و رد تصویب الحاق ایران به « اف ای تی اف» از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام از علل عمده این استعفا است. ظریف در ماه گذشته موافقت خود را با الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرده بود.
  • خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) خبر استعفای ظریف را بازتاب داد. بخش عربی خبرگزاری فرانسه و فرانس 24، با قطع تمامی برنامه های خود، به صورت فوری، خبر استعفای ظریف را پوشش و گزارش داد که خبر استعفای ظریف درحالی منتشر می شود که وی همچنان به خاطر خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای، زیر فشار شدید قرار دارد.
  • محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف در صفحه توئیتری اش نوشت: ننشین برادر، پاشو بایست جواد جان! مردم نگرانند.
  • وزیر امور خارجه آمریکا به خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد.

پمپئو در این پیام گفته است که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نخواهد کرد و رفتار ایران باید به رفتار یک کشور عادی تغییر یابد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک اخبار مربوط به استعفای ظریف را دنبال خواهد کرد.

  • نمایندگان مجلس ایران نیز به این استعفا واکنش نشان دادند:

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران از نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور، برای حمایت از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه خبر داد.
مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز اعلام کرد که 160 تن از نمایندگان مجلس نامه حمایت از ظریف را امضا کردند.
در عین حال ظریف خود در پیامی نسبت به استعفای کارکنان وزارت خارجه این طور نوشت:

  • محمد جواد ظریف در واکنش به خبر استعفای جمعی از دیپلمات ها و مدیران وزارت امور خارجه ایران در صورت قطعی شدن استعفای خود اظهارداشت:«تاکید بنده به همه برادران و خواهران عزیز در وزارت خارجه و نمایندگی‌ها این است که با کمال صلابت وظایف خود در دفاع از کشور را دنبال کنند و از چنین اقداماتی بشدت پرهیز کنند.

برای بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی اش در روابط خارجی باشد. از همه شما ممنونم.»

  • روحانی با اشاره به این موضوع که امروز خط مقدم ما در برابر امریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است، خاطر نشان کرد: از هر سه نفر به خاطر مقاومت و ایستادگی در خط مقدم مبارزه تشکر می کنم البته سایر دستگاه ها نیز تحت فشار هستند اما عمده فشار در این سه بخش است.
  • یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از سمت خود گفت: «علت استعفای ایشان، ناهماهنگی داخلی در نهاد ریاست جمهوری و عدم اطلاع‌رسانی درباره حضور در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از سوی مسئولان ارشد این نهاد بوده است.»
  • بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در توئیتر خود به زبان فارسی نوشت: " ظریف رفت. از دستش راحت شدیم. مادامی که من اینجا هستم، رژیم ایران به سلاح هسته ای نخواهد رسید."

  • محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از حضور برنامه ریزی شده خود در چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو امتناع نمود.
  • مجله تایم نوشت: در صورت موافقت رئیس‌جمهور ایران، مرد شگفتی‌ساز توافق هسته‌ای که همیشه خنده بر لب داشت از سیاست خارجه ایران می‌رود.در صورت خروج محمدجواد ظریف از وزارت خارجه ایران، مذاکرات میان تهران و غرب با مشکل همراه خواهد شد و بدون شک وزیر خارجه بعدی ایران دیگر در برابر غرب خنده بر لبان نخواهد داشت.
    محمدجواد ظریف که همیشه از حمایت رهبر ایران برخوردار بوده است، در روزهای اخیر به‌شدت به تندروهای ایران انتقاد کرده و طی سخنانی در تهران خطاب به تندروها گفت: ما نمی‌توانیم پشت طرح امپریالیسم پنهان شویم و آنها را به خاطر عدم توانایی خود سرزنش کنیم. استقلال به معنای منزوی کردن خود از جهان نیست.
  • سخنان امروز رئیس جمهور در تجلیل از وزیر امور خارجه‌‌اش، گواهی روشن بر رضایت کامل نماینده ملت ایران از مواضع و عملکرد هوشمندانه و موثر دکتر ظریف و پاسخ محکمی به برخی تحلیل های نادرست و مغرضانه است.
    از نظر دکتر روحانی، جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала