چه تعداد در ایران مبتلا به سرطان هستند؟

© Fotolia / Vitanovskiسلول های سرطانی
سلول های سرطانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بروز و شیوع مرگ ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان و ایران رو به افزایش است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، بروز و شیوع مرگ ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان و ایران رو به افزایش است. رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت آمار ابتلا به سرطان در مردان و زنان ایرانی را اعلام کرد.

دکتر مهدی شادنوش گفت:« پیش‌بینی می‌شود که بروز سرطان در ایران تا 10 سال آینده از سالیانه 112 هزار نفر به بیش از 200 هزار نفر برسد. موارد سرطان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند، باید توجه کرد که هرچه سرطان دیرتر تشخیص داده شود، علاوه بر اینکه درمان پذیری‌اش کمتر می‌شود، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی مانند ناتوانی، غیبت از کار و آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی بیشتری را به افراد و جامعه تحمیل می‌کند.

هزینه‌های این بیماری 19 درصد بیش از هزینه‌های بیماری‌های قلبی-عروقی است. در ایران نیز چنین موردی صادق است. سرطان سالیانه بیش از 3 تا 4 هزار میلیارد تومان صرفاً به صورت مستقیم به نظام سلامت تحمیل می‌کند. طبق آخرین آمار تحلیل شده در قالب رجیستری کشوری مربوط به سال 1394، سالانه 108 هزار و 798 مورد جدید سرطان در ایران دیده می‌شود که از این میزان 53.39 درصدش در مردان و 46.39 درصد هم در زنان دیده می‌شود.

طبق اطلاعات تحلیل شده در طرح رجیستری سرطان در سال 1394، پنج سرطان شایع در کشور در هر دو جنس به ترتیب عبارتند از سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ. همچنین سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، معده و تروئید در میان زنان و سرطان‌های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه در مردان جزو سرطان‌های شایع هستند.

در ایران سالیانه بیش از 500 هزار ماموگرافی و یک میلیون سونوگرافی پستان با پوشش بیمه و با هزینه تقریبی 60 میلیارد تومان انجام می‌شود. همچنین بیش از یک میلیون و 350 هزار تست پاپ‌اسمیر و بیش از دو میلیون تست خون مخفی در مدفوع با پوشش بیمه‌ای در سال در کشورمان انجام می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала