خشک شدن دریاچه ارومیه

CC BY 4.0 / Mohammad Aghaei Par/Tasnim News Agency / cropped photoدریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از 60 درصد اعتبارات پروژه های احیای دریاچه ارومیه محقق نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، دریاچه ارومیه از اواسط دهه 80 شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی کل اعتبار ابلاغی ‌پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت:«‌از میزان اعتبارات 69 درصد محقق نشده است. از عوامل بسیارخشک شدن دریاچه می توان از جمله خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوضه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران و عوامل انسانی دریاچه نام برد که به بحران خشکی منجر شده است.

مختار هاشمی: ایران از کدام کشورهمسایه می تواند آب بخرد؟ - اسپوتنیک ایران
ایران سرزمینی با 82 درصد خشکسالی

طرح‌های مختلفی همچون لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود برای انتقال بهتر آب به بستر دریاچه ارومیه، اصلاح الگوی آبیاری در زمین‌های کشاورزی حاشیه این دریاچه و تبدیل این زمین‌ها به زمین‌های مجهز به آبیاری نوین و استفاده از پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب و دیگر راهکارها کار خود را شروع کرد. دولت نیز اذعان کرده که در روند احیا دریاچه ارومیه طبق برنامه به موفقیت دست نیافته است.

در نحوه سامان بخشی آب‌های ورودی از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه اقداماتی متنوعی صورت گرفته که از جمله آن سردهنه‌سازی، لایروبی و بعضا اتصال رودخانه‌های بزرگ به یکدیگر است. مثلاً پروژه سردهنه‌سازی، اصلاح و بازسازی دریچه‌ها و آبگیرهای رودخانه نازلو چای در قراردادی با اعتباری بالغ‌ بر 100 میلیارد ریال مابین ستاد احیای دریاچه ارومیه و شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی به امضاء رسیده و از اهداف این پروژه، می‌توان به تسهیل در انتقال آب رودخانه‌ها به پیکره دریاچه ارومیه در فصول غیرزراعی، جلوگیری از برداشت آب در فصول غیرزراعی و کنترل آب مصرفی کشاورزی در فصول کشاورزی اشاره کرد.

برای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در سال97 هیچ اعتباری از محل ماده 10 و 12 ستاد بحران ابلاغ و اختصاص نیافته است اما از محل صندوق توسعه ملی 400 میلیارد تومان برای پروژه تونل خط انتقال آب به دریاچه در سال جاری ابلاغ‌ شده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала