ظریف: ایران تنها و بدون حمایت اروپا نمی تواند بار برجام را تحمل کند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران تنها و بدون حمایت اروپا نمی تواند بار برجام را تحمل کند
ایران تنها و بدون حمایت اروپا نمی تواند بار برجام را تحمل کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف گفت: ایران نمی تواند تمام هزینه های برجام را تنها بپردازد، آیا این یک معامله هسته ای است یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و حمل و نقل غیر قانونی مردم است

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد: ایران نمی تواند تنها و بدون حمایت اتحادیه اروپا بار برجام را به دوش بکشد.

برجام که در سال 2015 به تصویب رسید و با محدود ساختن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه بود و اقدامات تحریمی یک جانبه توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا را لغو کرد.

وی ادامه داد: اروپا باید آماده باشد برای خیساندن پاها، اگر که می خواهد در برابر جریان خطرناک و رویکردهای یک طرفه آمریکایی شنا کند. ما همه با همدیگر شنا می کنیم یا همه با هم غرق می شویم.

وزير امور خارجه ايران گفت: جبهه دیگر نیز اجرای کامل برجام از سوی ایران که به رغم خروج آمریکا ادامه یافته است ، نقش اصلی در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقه ای و جهانی ایفا کرده است. اما ایران نمی تواند به تنهایی هزینه های دستاورد های جهانی را بپردازد؛ چه توافق هسته ای باشد و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق انسان. اروپا نیز لازم است سرمایه گذاری کند. بسیاری در دنیا و بویژه در این قاره به گونه ای زیبا در مورد چند جانبه گرایی صحبت می کند. اما اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند برای مثال، ایجاد اینستکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند ، انجام گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала