گزارش و تحلیل

برنامه هسته ای ايران بستری برای رسوايی های جاسوسی

© Photo / Mossad website / screenshot برنامه هسته ای ايران بستری برای رسوايی های جاسوسی
برنامه هسته ای ايران بستری برای رسوايی های جاسوسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس اسرائیلی اعلام کرد دانشمند ایرانی ربوده نشده، بلکه به دلیل تهدید از افشای همکاری او با "موساد" خواسته که از ایران خارج شود.

اسپوتنیک — روزنامه "ساندی اکسپرس" در گزارشی نوشت؛ سازمان های جاسوسی اسرائیل، انگلیس و آمریکا در عملیاتی مشترک موفق شدند یکی از دانشمندان هسته ای ایران را به همراه پناهجویان و با قایق از طریق کانال مانش به انگلستان بفرستند. این روزنامه تاکید می کند که فرد 47 ساله اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته ای ایران دراختیار دارد. برنامه ریزی برای خروج این جاسوس یا به قول روزنامه ساندی اکسپرس "دانشمند هسته ای" از دسامبر 2018 آغاز شده و اوایل سال 2019 صورت گرفته است.
این دانشمند مدت زمان طولانی مامور اسرائیل در ایران بود و او را یکی از عاملان قتل مصطفی احمدی روشن ، دانشمند ایرانی و معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز در سال 2012 می دانند.
سازمان اطلاعاتی انگلیس مسیر او را برای گذر از اروپا هموار کرد و برای عبور از کانال مانش، وی را در میان پناهجوبان ایرانی که از فرانسه با قایق به انگلیس رسیدند. پس از گفتگو با مقامات اطلاعاتی انگلیس و آمریکا در خاک انگلیس، به آمریکا فرستاده شد. گفتنی است که مقامات ایران این خبر را تایید نکرده و بصورت رسمی به آن واکنش نشان ندادند.

"سایمون تسیپیس" کارشناس علوم سیاسی از موسسه مطالعات امنیت ملی تل آویو در اینباره گفت:

انتقال دانشمند هسته ای ایران به انگلیس - اسپوتنیک ایران
عملیات موساد و سازمان سیا برای انتقال دانشمند هسته ای ایران به انگلیس
دانشمند ایرانی ربوده نشده، بلکه به دلیل تهدید از افشای همکاری او طی سال های متمادی با "موساد" و همچنین کمک برای قتل دانشمند ایرانی، خود او خواست که از ایران خارج شود. این ایرانی تنها دانشمندی نیست که با موساد همکاری می کند و موساد دارای منابع انسانی دیگر در ایران است.
البته این مورد پیش آمده با دانشمند ایرانی، منحصر بفرد نیست. انتقال عوامل مؤثر و مهم از یک کشور ی که دشمن محسوب می شود، نه تنها توسط موساد بلکه سایر سازمان های اطلاعاتی جهان نیز صورت می گیرد.
و نباید این موضوع را فراموش کرد که ایران و اسرائیل تا پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 ، متحدان بسیار نزدیکی بودند. روابط بسیار جدی در زمینه های اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و دیپلماتی وجود داشت. یک شبه چنین روابط نزدیکی از بین نمی روند و آنها ناپدید نشدند، به این دلیل که از دیدگاه من اسرائیل در ایران با افرادی خاص و در محافل خاص همچنان همکاری می کند.
شواهدی مبنی بر اینکه همکاری با ایران پس از انقلاب متوقف نشده، یک رسوایی است که در اواسط دهه 80 میلادی با عنوان Iran-Contras و یا Iran-gate رخ داد. همچنین اسرائیل طی سال های 1981 تا 1985 عرضه و فروش سلاح به ایران را به درخواست ایالات متحده ادامه داد.
کنگره آمریکا یک تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تصویب کرد و ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، اعلام کرد که فروش سلاح به ایران از طریق اسرائیل ادامه یابد و سعی داشت از این طریق گروگان هایی که توسط حزب الله در لبنان به گروگان گرفته بودند را آزاد کند. ریگان از اسرائیل خواست تا از کانال های قدیمی خود استفاده کند و اسرائیل همچنان به عرضه سلاح ادامه دهد. از اینرو انقلاب اسلامی مانع از روابط اسرائیل و ایران نشد و عرضه تسلیحات از تل آویو به تهران ادامه یافت و درآمدهای حاصله برای کمک به جنبش کنترا در نیکاراگوئه فرستاده می شد.
این موضوع، روابط عمیق اسرائیل با ایران را با توجه به وقوع انقلاب نشان می دهد.
دانشمند هسته ای یا جاسوس اسرائیلی ؛ نقش اول یک داستان پلیسی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دانشمند هسته ای یا جاسوس اسرائیلی ؛ نقش اول یک داستان پلیسی
علاوه بر این، امروزه در ایران همه مردم ایران از عقاید انقلاب سال 1979 حمایت نمیکنند. همانطور که در هر کشوری، دموکراسی یا دیکتاتوری است، همیشه مخالفانی وجود دارد و تنها تفاوت این است که مخالفت در حکومت دموکراتیک آزاد است و در حکومت دیکتاتوری یصورت زیرزمینی است. من اطمینان دارم که در ایران نیز چنین مخالفانی وجود دارتد که در بخش های مختلف حکومت، حتی در وزارت دفاع، ارتش و دولت فعالیت می کنند. این دقیقا اپوزیسیونی است که "موساد" می تواند برای اهداف خود از آن استفاده کند و یک منبع بسیار جدی برای موساد در ایران است.
این کارشناس اسرائیلی اشاره کرد که همواره همکاری های نزدیکی بین موساد و سازمان اطلاعاتی بریتانیا، سیا و فرانسه وجود دارد. هر کدام از این سازمان ها منابع منحصر بفردی دارند و یکدیگر را کامل می کنند و آنها به ویژه در مورد ایران با یکدیگر همکاری می کنند.
همچنین به گفته "سایمون تسیپیس"، جدیت و گستردگی مشارکت اسرائیل در برنامه هسته ای ایران نیز می تواند توسط عملیات موساد در سال گذشته مورد ارزیابی قرار گیرد:
موساد دارای توانایی های منحصر به فرد است و دارای منابع فنی و انسانی می باشد. عملیات موساد در ربودن و انتفال آرشیو برنامه هسته ای ایران که در اختیار سپاه پاسداران ایران بود، نشان دهنده این امر است. این اطلاعات مهمی درباره برنامه های ایران برای توسعه راکتور هسته ای، تجهیز موشک ها و بمب ها، کلاهک ها و غیره بود. این نشان می دهد که اسرائیل در ایران داری منابع ارتباطی بسیار جدی در سطوح مختلف از اپوزیسیون های ساده تا نظامی و سیاستمدار بوده و آنها را حفظ کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала