طرح محرمانه سازمان سیا برای اخلال در صنایع موشکی ایران

© AP Photo / Carolyn Kasterطرح محرمانه سازمان سیا برای اخلال در صنایع موشکی ایران
طرح محرمانه سازمان سیا برای اخلال در صنایع موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از اشکار شدن دخالت عوامل خارجی در ترور دانشمندان هسته‌ای ، اکنون روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از طرح مخفیانه دولت آمریکا و سازمان سیاا برای خرابکاری در صنایع موشکی ایران پرده برداشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصادنیوز و رادیو زمانه ، طرح مذکور، از دولت «جرج دبلیو بوش» آغاز شده و در دولت «دونالد ترامپ» شتاب بیشتری گرفته است.
به نوشته نیویورک تایمز، طرح یاد شده در اوایل دولت «باراک اوباما» نیز در جریان بوده، اما بعدها اجرای آن تا سال 2017 که دولت ترامپ روی کار آمد و منابع جدیدی به آن اختصاص داد، با شدت کمتری پیگیری شد.
روزنامه نیویورک‌ تایمز نوشت که دولت دونالد ترامپ برنامه سری‌ سازمان سیا برای ایجاد اخلال در برنامه موشکی جمهوری اسلامی را تسریع کرده است.
نیویورک تایمز پس از اینکه متوجه شده است که تعداد قابل توجهی از آزمایش‌های موشکی ایران شکست می‌خورند به سراغ شش مقام فعلی و سابق دولت آمریکا رفته و متوجه شده است که چنین برنامه‌ای برای ایجاد اخلال در برنامه موشکی ایران وجود دارد.
فراخوان آمریکا به تشدید محدودیت ها برای برنامه موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
فراخوان ضد ایرانی جدید آمریکا
بنا بر این گزارش، در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش (پسر)، سازمان سیا دو برنامه برای ایجاد اخلال در برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران آغاز می‌کند که هردو برنامه تا زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و تا سال ۲۰۱۷ ادامه می‌یابند. زمانی که دونالد ترامپ، مایک پمپئو را به ریاست سازمان سیا منصوب می‌کند، او منابع بیشتری را در اختیار این برنامه سری قرار می‌دهد. مایک پمپئو وزیر خارجه کنونی آمریکاست.
این برنامه سری، به ایران اطلاعات و یا تجهیزات‌های هوافضایی دارای مشکل می‌فروشد. به گفته این مقام‌های دولتی انجام این برنامه امنیتی-نظامی کار دشواری نبوده است. ایجاد اخلال می‌توانست در حد دادن اطلاعات غلط در مورد طراحی یک دریچه انتقالی، یک تغییر جزئی در یک بخش موتور یا سیستم هدایت یا مواد یک آلیاژ برای ساخت باله‌های پرتاب باشد که مثلا برای پایداری آیرودینامیکی حیاتی است.
نیویورک‌ تایمز با اشاره به شکست پرتاب موشکی ماهواره پیام به مدار زمین در روز ۱۵ ژانویه نوشته است که برنامه موشک‌های فضایی ایران را در یازده سال گذشته بررسی کرده است. ۶۷ درصد از پرتاب‌های موشکی ایران به فضا در یازده سال گذشته شکست خورده‌اند. این روزنامه این رقم را با میانگین شکست‌های دیگر کشورها در پرتاب‌های فضایی مقایسه کرده و نوشته است که شکست‌های ایران چشمگیر است. میانگین شکست پرتاب‌های فضایی در سراسر جهان حدود پنج درصد است.
مقام‌های دولتی که با این روزنامه گفت‌وگو کرده‌اند — و هیچکدام هم نام‌شان نیامده — می‌گویند که نمی‌توانند در مورد پیشرفت و یا موفقیت این برنامه سری نظری بدهند.
نیویورک تایمز با سازمان سیا در این رابطه تماس گرفته اما آنها حاضر نشدند در این مورد صحبت کنند.
منابع نیویورک‌ تایمز گفته‌اند این برنامه سری بخشی از کارزار رو به گسترش آمریکا برای منزوی کردن اقتصاد ایران و ایجاد اخلال در بخش نظامی جمهوری اسلامی است.
یک روز پیش از انتشار این گزارش حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سخنانی در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن که در آن سپاه موشک‌های قدر، قیام و ذوالفقار را به نمایش گذاشت گفت که جمهوری اسلامی به ساخت «انواع موشک‌های ضدزره و انواع موشک‌های پدافند هوایی و انواع موشک‌های زمین به زمین و دریا به دریا و انواع موشک‌های هوا به هوا» ادامه می‌دهد و از کسی اجازه نگرفته و نخواهد گرفت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала