گزارش و تحلیل

دانشمند هسته ای یا جاسوس اسرائیلی ؛ نقش اول یک داستان پلیسی

© Fotolia / Serkat Photographyدانشمند هسته ای یا جاسوس اسرائیلی ؛ نقش اول یک داستان پلیسی
دانشمند هسته ای یا جاسوس اسرائیلی ؛ نقش اول یک داستان پلیسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتقال یک دانشمند هسته ای ایرانی با کمک سازمان های جاسوسی انگلیس، آمریکا و اسرائیل توجه علاقه مندان به مسائل هسته ای ایران را به خود جلب کرده است.

روزنامه "ساندی اکسپرس" در گزارشی نوشت که سازمان های جاسوسی این سه کشور در عملیاتی مشترک موفق شدند یکی از دانشمندان هسته ای ایران را به همراه پناهجویان و با قایق از طریق کانال مانش به انگلستان بفرستند.
این روزنامه تاکید می کند که فرد 47 ساله اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته ای ایران دراختیار دارد. این خبرها تا جایی ادامه می یابد که حتی وی یکی از عاملان قتل مصطفی احمدی روشن ، دانشمند ایرانی و معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز در سال 2012 می دانند. برنامه ریزی برای خروج این جاسوس یا به قول روزنامه ساندی اکسپرس "دانشمند هسته ای" از دسامبر 2018 آغاز شده و اوایل سال 2019 صورت گرفته است.
اگرچه داستان یا خبر و یا حتی افشای این راز به نظر خیلی با واقعیت همخوانی ندارد اما این سوال را در ذهن خواننده مطرح می کند که دلیل انتشار و افشای این خبر با این جزئیات توسط روزنامه ساندی اکسپرس چه بوده است؟

انتقال دانشمند هسته ای ایران به انگلیس - اسپوتنیک ایران
عملیات موساد و سازمان سیا برای انتقال دانشمند هسته ای ایران به انگلیس

حسن بهشتی پور، متخصص مسائل آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه ، پژوهشگر در زمینه مسائل هسته ای، روابط آمریکا و ایران و تحلیل گر سیاسی شبکه تلویزیونی پرس تی وی در این رابطه توضیح می دهد:
"من به عنوان یک تحلیل گر بعد از شنیدن این خبر اینطور استنباط می کنم که اولا یک جاسوس نمی تواند دانشمند هسته ای باشد. برای آنکه یک دانشمند هسته ای دارای موقعیت و وضعیت روشن و خاصی است و نمی توان آنرا جاسوس نامید. نکته دوم اینکه فرد مذکور که جاسوس اسرائیل بوده بله البته چنین سابقه ای وجود داشته و افرادی بودند که به عنوان جاسوس اسرائیل معرفی شده و دستگیر شدند و یکسری افراد هم شناسایی نشده اند. اما خارج کردن این فرد از ایران در این موقعیت بیشتر شبیه خبرسازی است که بتوانند با کمک آن مانور بدهند. چند وقت پیش هم در کرج یک خبرسازی کرده بودند که اینکه در آنجا هم مرکزی را یافته اند و خبرهای اینچنینی. آنها هر چند وقت یکبار چنین خبرسازی هایی را انجام می دهند تا بتوانند بعدا از این طریق یک مبنا درست کرده و بگویند براساس اطلاعاتی که این فرد دارد ، موضوعی از کارهای محرمانه ایران لو رفته است. این کارها را قبلا انجام داده و اکنون هم آن را ادامه می دهند. در حالی که در حال حاضر تمامی فعالیت های هسته ای ایران کاملا واضح و روشن و تحت نظر آژانس بین المللی هسته ای است. آژانس بین المللی هم به تمامی اطلاعات دسترسی داشته و برآن نظارت می کند. حالا این اطلاعات در خصوص اینکه این فرد در قتل شهید روشن دست داشته و از ایران خارج شده است جای شک و شبهه دارد. برای آنکه افرادی که در قتل این دانشمند هسته ای ایرانی نقش داشتند بر اساس اطلاعات رسمی دستگیر شدند. در مجموع به نظر من این یک خبرسازی بیشتر نیست تا بتوانند از آن به عنوان یک مبنا برای خبرهای بعدی استفاده کنند. باید ببینیم که در آینده می خواهند چه داستان سرایی برپایه این خبر داشته باشند. به طور کل این موضوع که دانشمند هسته ای جاسوس باشد شبیه به افسانه هاست اما اینکه اسرائیل جاسوسی در ایران دارد که بتواند دسترسی به مراکز هسته ای داشته باشد، احتمال آن وجود دارد برای آنکه در گذشته هم چنین مواردی وجود داشته است. بنابراین چند موضوع را با هم تداخل داده و یک داستانی سرهم کرده اند و از این داستان ها قبلا هم داشتیم که توسط نشریات غربی بازنشر داده شده است.
این داستان انتقال وی با مهاجرین بیشتر خنده دار بوده و شبیه داستان های جنایی پلیسی است. اینکه فردی دانشمند هسته ای بوده یعنی فردی که جایگاه علمی خاصی دارد و جاسوس باشد و با قایق و با کمک آمریکا و بریتانیا از ایران خارج شود ، شبیه داستان های پلیسی است و با واقعیت منطبق نیست. هر کس این داستان را درست کرده نتوانسته آنرا به خوبی با واقعیت تطبیق دهد. به طور مثال کسی بود که به سفر حج رفته و با همکاری عربستان سعودی فریب خورده و به آمریکا رفته است. این داستان یک چارچوب خاصی داشت و قابل باورتر بود. اما این داستان که یک جاسوس نقش دانشمند هسته ای را ایفا کند و بعدا با کمک آمریکا و اسرائیل با قایق به بریتانیا پناهنده شده و از آنجا هم خارج شود، داستان خوبی درنیامده است. از طرف دیگر دانشمندان هسته ای ایران به خاطر احتمال خطر ترور تحت کنترل بوده و از جانشان مراقبت می شود و چنین فردی چطور می تواند نقش یک پناهنده را در قایق بازی کند و از کشور خارج شود."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала