گزارش و تحلیل

چرا ایران اروپا را تهدید به افزایش برد موشک های خود کرده؟

© REUTERS / sepahnews.comچرا ایران اروپا را تهدید به افزایش برد موشک های خود کرده؟
چرا ایران اروپا را تهدید به افزایش برد موشک های خود کرده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بهبوهه چانه زدی بر برد موشک های بالستیک ایران و همراهی برخی کشورهای اروپایی با ایران در این زمینه مقامات نظامی ایران اروپا را تهدید به افزایش برد موشک های خود نموده اند.

این تهدید می تواند به نوعی در راستای افزایش چالش در مقابل چالش های مطرح شده از طرف مقابل به حساب آید، اما به هر حال اروپایی ها بخوبی می دانند که هرگونه درگیری در منطقه خاورمیانه بالطبع روی اروپا تاثیر خواهد داشت و ایالات متحده از اتفاقات این منطقه دور خواهد بود و بالطبع این اروپایی ها هستند که بیش از ایالات متحده باید به ماجرای ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه توجه ویژه داشته باشند، وجای تعجب دارد که به جای اینکه سیاست مداران اوروپایی منافع اروپا در قبال ایران را در نظر بگیرند به سمت آمریکا تاب بر می دارند.

اینکه مثلا اروپایی ها به یکباره اتهامات واهی ای را بر علیه ایران مطرح می کنند که مثلا تلاش داشته برخی تروریست های مقیم اروپا را ترور کند و یا اینکه در کنفرانس مجاهدین خلق در پاریس بمب گذاری کند طبق اسناد و مدارک ارائه شده توسط مقامات اروپایی خود به نوعی جای تعجب دارد. 

اتحادیه اروپا از ایران خواست تا از توسعه موشک های بالستیک دست بکشد - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا از ایران خواست تا از توسعه موشک های بالستیک دست بکشد

قطعا اگر اروپایی ها به دنبال بهانه برای فشار آوردن بر علیه ایران نبودند چنین بهانه هایی را مطرح نمی کردند.

بماند که وقتی که ایالات متحده به خود اجازه می دهد برای آنچه حفظ منافع خود و امنیت ملی خود اقدام به ترور مخالفات در جای جای جهان کند و بسیاری از مخالفین سیاست ایالات متحده را در زندان های محرمانه در اروپا زندانی کند بقیه کشورها هم خود را مجاز می دانند دست به چنین کاری بزنند.

وقتی که اروپایی ها به تروریست هایی که به صراحت از انجام اعمال تروریستی حمایت می کنند و این عملیات تروریستی را گردن می گیرند پناه می دهد پس خودش هم باید پاسخگوی اعمال تروریستی اینان باشد و وقتی که به اینها پناه می دهد یعنی خود کشورهای پناه دهنده با آنها شریک جرم هستند.

اگر کشوری مثل لهستان بخواهد کنفرانسی برای بر اندازی یک نظام در کشور دیگری برگزار کند بدیهی است که کشور مستهدف حق هرگونه واکنشی را دارد.

همچنین اگر کشوری مثل آلبانی به پایگاه آموزش گروه های تروریستی بر علیه ایران تبدیل شده ایران هم حق دارد برای حفظ امنیت خود دست به هر اقدامی بزند.

در نهایت هم اگر کشوری مثلا به ایالات متحده پایگاه نظامی بدهد و بعد اجازه دهد که ایالات متحده از این پایگاه نظامی مثلا برای بمباران و یا حتی تجسس بر علیه ایران استفاده کند طبق همه قوانین و مقررات بین المللی ایران هم حق دارد این پایگاه را بزند.

حال اگر همه این ماجراها را کنار هم بگذاریم می توانیم متوجه شویم که پیغام ایران برای اروپایی ها این می باشد که اگر احیانا تصمیم دارید پایگاه های خود را در اختیار افرادی قرار دهید که می خواهند بر علیه ایران تروریستی انجام دهند و یا اینکه پایگاه هایی را در اختیار دشمنان ما قرار دهید که از طریق آن در آینده به ایران حمله کنند و یا اینکه بر علیه ایران به تجسس بپردازند ایران هم حق دارد هم این پایگاه ها را تهدید کند و هم شاید هم به آنها حمله کند. 

آمریکا: ایران موشک های حامل مواد هسته ای جهت هدف قرار دادن اروپا را آزمایش کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا: ایران موشک های میانبرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای تا دوربرد اروپا را آزمایش کرده است

علیرغم اینکه مثلا ایران توان حمله به مواضع گروه های تروریستی در خاک پاکستان را دارد ولی مشاهده می کنیم که به دلیل روابط حسنه ای که میان ایران و پاکستان وجود دارد و اینکه پاکستان تلاش می کند با ایران همکاری داشته باشد ایران از تسلیحات خود برای حمله به مواضع این گروه ها در خاک پاکستان استفاده نمی نماید، اما مثلا برای کشوری مثل آلبانی که هیچ گونه روابط با ارزشی با ایران ندارد دیگر برای ایران مهم نخواهد بود که مثلا پایگاه آموزش نظامی مجاهدین خلق را بمباران کند یا نه.

تصور اینکه مثلا ممکن است ایالات متحده و کشورهای اروپایی بخواهند نسبت به بمباران این مواضع واکنش نشان دهند نیز یک تصور واهی است چون گویند "از سیاهی که سیاه تر نیست" وقتی ایران تحت شدید ترین تحریم ها قرار دارد و روابط با اروپایی ها هیچ سودی برایش ندارد از چه باید هراس داشته باشد؟

نکته دیگری که اوروپایی ها بسیار خوب از آن آگاه هستند این است که اگر ایرانی ها با گروه های تروریستی و افراطی مانند داعش برخورد نکرده بودند امروزه سر تا سر اروپا با نا امنی مواجه بود، و همچنین اگر ایرانی ها در سد راه قاچاقچین مواد مخدر و انسان نشده بودند امروزه اروپا غرق در مواد مخدر و پناهنده شده بود.

به هر حال تعامل دو طرفه است و نه یک طرفه یعنی اگر اروپایی ها توقع دارند که ایران به تعهدات خود در قبال آنها پایبند باشد آنها نیز باید به تعهدات خود در قبال ایران پایبند باشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала