سخنان کهنه سربازامریکایی درباره "گنبد نور" شوروی

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر سخنان کهنه سربازامریکایی درباره "گنبد نور" شوروی
سخنان کهنه سربازامریکایی درباره گنبد نور شوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رابرت هوپکینس، خلبان پیش کسوت نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه با نشریه The Drive اظهار داشت پرتاب موشک میانبرد آراس دی ـ 10 "پیونر" همراه با پدیده نامفهومی به شکل "گنبد نور" بود که امریکایی ها آنرا "سیستم عجیب و غریب، دفاع ضد موشکی می دانستند.
چه تعداد از موشک های سرمت می توانند آمریکا را بطور کامل نابود سازند؟ - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
چه تعداد از موشک های "سرمت" می توانند آمریکا را بطور کامل نابود سازند؟
به گزارش اسپوتنیک، رابرت هوپکینس می گوید در اواخر سال 1988 به همراه همقطارش در هواپیمای شناسایی RC-135S Cobra Ball ناظر چنین"گنبد نور" بود.
در آن زمان که اتحاد شوروی موشک پیونر (SS-20) را شلیک کرد، اسکادریل شماره 24 شناسایی استراتژیک نیروی هوایی آمریکا (محل خدمت کهنه سربازامریکایی) در یک پایگاه هوایی در آلاسکا قرار داشت.
رابرت هوپکینس می گوید در آن شب ابتدا همه چیز عادی بود اما سپس وی و رفیقش چیزی شبیه دیوار شیری رنگ سفید را مشاهده کردند که برفراز خاک شوروی به سوی اقیانوس آرام حرکت می کرد.
خلبانان حیرت زده ابتدا فکر کردند این وهم و خیال آنها است و از همدیگر می پرسیدند آیا واقعاً دیوار نور را دیده اند.
آنها این پدیده غیر عادی را به فرماندهان خود اطلاع دادند و آنها ابتدا نمی دانستند که چه رخ داده است و در نهایت احتمال دادند که این پدیده از سوخت موشکی ناشی شده که برای کورکردن ماهواره های امریکایی هنگام پرواز ساخته شده است.
"پیونر" موشک بالستیک دو مرحله ای سوخت جامد ساخت شوروی است که در سال 1976 به زرادخانه ارتش شوروی تحویل داده شد.
این موشک طبق پیمان INF جزو موشک های هسته ای میانبرد محسوب می شد.
پیمان منع موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه (INF)  هشتم دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.
در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را. این سند نامحدود است. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала