انتقال محموله کیک زرد به تاسیسات هسته‌ای اصفهان در ایران

© Fotolia / Borna_Mirانتقال محموله کیک زرد به تاسیسات هسته‌ای اصفهان در ایران
انتقال محموله کیک زرد به تاسیسات هسته‌ای اصفهان در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دومین محموله کیک زرد تولید شده در مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان به تاسیسات اتمی اصفهان منتقل شد.

لغو برجام یعنی بالا رفتن سطح برنامه هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
لغو برجام یعنی بالا رفتن سطح برنامه هسته ای ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، دومین محموله کیک زرد مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان به میزان 30 تن امروز به تاسیسات هسته‌ای اصفهان منتقل شد.
این محموله 30 تنی از معدن اورانیوم ساغند اردکان استحصال شده که پس از انجام مراحل فراوری برای انتقال به اصفهان آماده شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در این ارتباط، گفت: در آستانه بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان، 30 تن کیک زرد تولیدی به اصفهان منتقل شد.
علی اکبر صالحی بیان کرد: ظرفیت این کارخانه کامل است و در 4،5 سال اخیر فعالیت‌های جدی انجام شده است، از سال 1371 بنای تاسیس این کارخانه گذاشته شد اما در 3،4 سال اخیر با حمایت دولت و مجلس و سرمایه‌گذاری توانستیم این کارخانه را مجددا راه اندازی کرده و به وضعیت تولید صنعتی برسانیم.
وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم هیچ است، اگر این ماده استراتژیک را نداشته باشیم هرچقدر تاسیسات هسته‌ای داشته باشیم ارزشی ندارد، کشور ما از نظر اورانیوم غنی نیست اما فقیر نیز نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از طریق اکتشاف هوایی، کشف اورانیوم را داریم، گفت: موفق شده‌ایم که 80 درصد از سرزمین ایران را اکتشاف هوایی کنیم و آمادگی داریم که در چشم اندازی 5،6 ساله تولید خود را به بالای 300 تن در سال برسانیم.
کیک زرد عنوانی است که به اکسید اورانیوم داده شده که برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود و عموماً برای تهیه سوخت رآکتور هسته‌ای کاربرد دارد.
کیک زرد که به نام اورانیا (Urania) هم شناخته می‌شود در واقع خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و فراوری لازم از سنگ معدنی آن تهیه می‌شود. تهیه این ماده به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است و فاصله بسیار زیادی برای استفاده در بمب اتمی دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала