استقبال ظریف از راه اندازى سازوكار مالى اروپا با ايران

© AFP 2023 / Maxim Malinovsky استقبال ظریف از اینس تکس اروپایی
استقبال ظریف از اینس تکس اروپایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران برای تعامل سازنده با اروپا آماده است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران اعلام نمود که ایران از نهاد مالی برای انجام محاسبات مشترک با اروپا استقبال می کند. این سازوکار مالی توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا سازماندهی شده است.

وزرای امورخارجه فرانسه و آلمان و بریتانیا پس از پایان اولین روز دیدار غیررسمی در بخارست تأسیس نهاد مالی محاسبات با ایران را اعلام کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه پس از اعلام ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران در توئیتی تاکید کرد که آماده تعامل سازنده در شرایط برابر و احترام متقابل با اروپا هستیم.

آلمان و فرانسه توافق کردند که بدون ناتو از خود دفاع کنند - اسپوتنیک ایران
آلمان و فرانسه توافق کردند که بدون ناتو از خود دفاع کنند

در توئیت وی آمده است: «ایران از INSTEX (ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران) — گام بسیار پر تاخیر اول — در اجرای تعهدات می 2018 اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم.»

این کانال که تحریم های آمریکا را دور می زند، تحت عنوان (INSTEX) ابزاری در حمایت از تبادلات تجاری- خواهد بود.

INSTEX (اینس تکس) در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.

به  عقیده نمایندگان سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، ایجاد چنین ساختاری پس از خروج آمریکا از برجام ضروری شد. دونالد ترامپ پس از خروج از برجام اعلام کرد که تحریم های شدیدتری علیه ایران وضع خواهند شد که بخش نفت و یکسری دیگر از عرصه های اقتصادی ایران را هدف قرار می دهند.

دونالد ترامپ درماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. وی احیای تحریم های گذشته و وضع تحریم های مکمل علیه ایران را اعلام کرد و افزود کشورهایی که با ایران به همکاری تجاری ادامه بدهند نیز شامل تحریم خواهند شد. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران آمریکا 7 اوت سال 2018 اجرایی شد. واشنگتن اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از خریداران  نفت ایران خواست از اینکار خودداری ورزند. روز 5 نوامبر تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی شد. واشنگتن در خصوص کشورهای چین،هند،ایتالیا،یونان،ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت های موقت از تحریم نفتی اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала