گزارش و تحلیل

لهستان بزور آمریکا را انتخاب می کند

CC0 / Pixabay / لهستان بزور آمریکا را انتخاب می کند
لهستان بزور آمریکا را انتخاب می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک: کنفرانس ورشو هیچ شانسی برای موفقیت ندارد اگر ایران در آن شرکت نکند. فدریکا موگرینی مسئول امور بین المللی اتحادیه اروپا نیز عدم شرکت خود را اعلام نمود.

در عین حال، از سخنان وزیر امور خارجه لهستان یاتسک چاپوتوویچ (Jacek Czaputowicz) پیدا است که ورشو بدون چون و چرا از ایده آمریکایی حمایت می کند. آدام اسمییِخ (Adam Smiech)، مقاله نویس مستقل لهستانی، می گوید که چنین موقعیتی اجازه می دهد تا لهستان نه تنها در اختلاف بین ایران و عربستان سعودی، سنی و شیعه بلکه درگیری با بعضی از کشورهای اروپایی عضو ناتو باشد.

آیا نشست ضد ایرانیِ در لهستان لغو خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا نشست ضد ایرانیِ در لهستان لغو خواهد شد؟
این کنفرانس توسط هیچ ارگان لهستانی اعلام نشد. نه رئيس جمهور، نه نخست وزیر، نه وزیر امور خارجه و نه وزیر دفاع در مورد این واقعیت که این کنفرانس در لهستان برگزار خواهد شد، صحبت نکرد. این کنفرانس توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام شد. این نشان می دهد که سطح روابط بین ایالات متحده و لهستان، به نفع لهستان نیست. این‌طور نه با یک شریک، بلکه با یک دستنشانده رفتار می‌کنند.

مصاحبه با وزیر امور خارجه و اظهار نظرهای طرف آمریکایی نشان می دهد که هدف این کنفرانس، این است که آمریکا تعیین کند که چه کسی در ائتلاف سرسخت علیه ایران شرکت خواهد کرد. در این وضعیت، لهستان، در همه جهات از ایالات متحده حمایت می‌کند و هم اکنون به عنوان یک متحد وفادار و قابل اعتماد عمل می کند. جالب است، چه کسی از طرف اتحادیه اروپا می آید؟ در حال حاضر معلوم است که خانم موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجه نمی آید. هدف این کنفرانس برقراری انزوای کامل ایران است که گامی دیگر به پیش برای خروج از توافق هسته ای منعقد شده با ایران است. این یک فاجعه است که لهستان اجازه داده که آن را به این جریان بکشانند. ارزیابی من از این قضیه بسیار منفی است.

تیره شدن روابط ورشو و تهران به ضرر لهستان است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تیره شدن روابط ورشو و تهران به ضرر لهستان است
لهستان، خواه ناخواه اجازه می دهد که پای آن دراختلاف بین ایران و عربستان سعودی، بین شیعیان و اهل تسنن کشانده شود، هرچند این درگیری به طور مستقیم به لهستان مربوط نیست و خطر بسیار زیاد است. و این همه برای چه؟
خطر بزرگ است، زیرا یک بار دیگر روابط دوستانه سنتی یک کشور با دیگری پایمال می‌شود. پس از همه، این روابطی است که لهستان را با بسیاری از کشورهای شرق و ایران و نه تنها در قرن بیستم مرتبط می سازد. این یک گام غیر دوستانه به سوی این کشورها، در این مورد، در مورد ایران است. در حال حاضر، توافق هایی میان لهستان و ایران وجود دارد که طرف ایرانی آن را انجام می دهد و امیدوارم طرف لهستانی هم همین کار را انجام دهد. اما چنین اقداماتی، به ظاهر غیر دوستانه، به نفع ایالات متحده و "حزب کرکس ها" هستند که در تلاش برای راه حل‌های قهری هستند. چنین سیاست لهستان به معنای پیوستن به اختلاف بین سنی ها و شیعیان در طرف عربستان سعودی است و ما می دانیم آنچه در یمن انجام می شود. آقای چاپوتوویچ ادعا می کند که ما نباید شرکت در مسائل مهم بین المللی را کنار بگذاریم. اما وزیر چاپوتوویچ در مورد مسئله مهمی مانند وضعیت جمعیت فلسطینی در غزه نظر خود را حتی یک بار بیان نکرده است. این مشکل برای ایالات متحده وجود ندارد، بنابراین برای لهستان نیز وجود ندارد.

پیام‌های رسیده از بروکسل حاکی است که روحیه اتحادیه اروپا در مورد ایده کنفرانس ورشو بالا نیست، زیرا واشنگتن در آن بر مخالفت اتحادیه اروپا با توافق هسته ای حاصله با ایران اصرار خواهد کرد. لهستان چه چیز را انتخاب خواهد کرد: اروپا یا آمریکا؟ لهستان آمریکا را انتخاب خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала