گزارش و تحلیل

قصر عبرت+ عکس

© Sputnikداوود اسعدی خامنه
داوود اسعدی خامنه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دهه ی فجر کلمه ای کوچک اما، بزرگ.

دهه ی فجر برای ما یاد آور روز های انقلاب و تلاش نسل آن روز ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی است، اما این پیروزی محدود به دهه ی فجر و نام های آشنایی که ما می شناسیم نیست؛ همه ی ایران برای این پیروزی تلاش کردند اما عده ای متحمل سختی های بسیاری شدند که نام آنها شاید آنقدر آشنا نباشد اما نقش آنها همانقدر پر رنگ است؛ زندانیان سیاسی.
هر انقلاب موفقی پیش از هر چیز نیازمند بستر مناسبی از تفکرات است؛ در اواخر دوره ی دوم پهلوی این بستر سازی برای انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده بود و شمار زندانیان سیاسی نیز افزایش یافته بود اما این افراد با صبوری ها و مقاومت های چشمگیری که از خود نشان دادند موجب شدند تا بذر تفکراتشان به خوبی رشد کند و ثمره ی شیرین آن را بچشند؛ بنابراین قطعا زندانیان سیاسی را می توان در زمره ی مهمترین قهرمانان انقلاب قرار داد.
به دیدار یکی از این بزرگ مردان رفتم؛ کسی که امروزه خود در زندان قصر که محل نگهداری شمار زیادی از زندانیان سیاسی بوده روایت روز های سختی که در این زندان بر او گذشته را بازگو می کند.
"داوود اسعدی خامنه" در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک خاطرات خود را از دوران زندانش در زندان سیاسی قصر بازگو کرد.
وی در سال 1355 بازداشت شد؛ به گفته ی او دوران بازجوییش در بازداشتگاه ساواک در کمیته ی مشترک 6 ماه به طول انجامید و اواسط پاییز به زندان قصر منتقل شد.

© Sputnikداوود اسعدی خامنه
داوود اسعدی خامنه - اسپوتنیک ایران
داوود اسعدی خامنه

وی ذکر کرد که سال 1355 بازداشت ها به اوج خود رسیده بود و زندان های سیاسی قصر کاملا پر بود و حتی تعداد زندانیان سیاسی از ظرفیت زندان هم بیشتر بود بنابر این سلولی از بخش عادی زندان خالی شد تا زندانیان سیاسی به آنجا منتقل شوند سلولی حدودا 18 متری که در آن 40 زندانی جای داده شده بودند و سپس او را به زندان شماره 3 قصر منتقل کردند.

دختر بچه ای در زمان برگزاری جشن 39-مین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران - اسپوتنیک ایران
جشن 39-مین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران
به گفته ی او این جابجایی با حضور نمایندگان سازمان عفو بین الملل، حقوق بشر و صلیب سرخ جهانی در ایران برای بازدید از زندان های سیاسی مصادف شد و چون در آن دوران وجود شکنجه در زندان های سیاسی انکار شده بود؛ افرادی که تازه از بازجویی آمده بودند و هنوز آثار شکنجه بر آنها نمایان بود از دیگر زندانیان جدا شده و به زندانی گمنام منتقل شدند که امروزه به نام قزلحصار شناخته می شود.
بنابر این به گفته ی داوود اسعدی خامنه وی در اواسط زمستان 1355 به قزلحصار منتقل شد که شرایط بهتری نسبت به قصر داشت و آزادی های زندانیان بیشتر بود.
وی خاطر نشان کرد از سال 1353 برای آنکه انتقال تجربیات و افکار بین زندایان صورت نگیرد افراد شاخص و سرشناس از بقیه ی زندانیان جدا شده بودند بنابر این هنگامیکه خامنه بازداشت شد این جدایی ها صورت گرفته بود.
به گفته ی وی در زندان اوین بخشی برای روحانیون زندانی تشکیل شده بود که شمار زیادی از افراد سرشناس در آنجا نگهداری می شدند.
وی از شکنجه های مداوم آن دوران نیز گفت که مرسوم ترین و ابتدایی ترین آنها ضربه زدن به کف پا ها به وسیله ی کابل برق بود که اثرات شدید و دردناکی را باقی می گذاشت و برای مداوای آن از ماده ای به نام مرکو کروم که ضد عفونی کننده بود استفاده می شد و گوشت و پوستی که بر اثر ضربات از پا گسسته شده بود به وسیله ی قیچی چیده می شد.
با وجود تمامی این سختی ها این مبارز ذکر کرد که دوران زندان و شکنجه از شیرین ترین دوران زندگی او بوده زیرا اعتقاد قلبی قوی داشت وبرای آن تلاش میکرد.
شما را به شنیدن فایل صوتی مصاحبه دعوت می نماییم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала