آغاز مذاکرات بر سر کلمات بیانیه مالی اروپا

© Depositphotos.com / Tiantanایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران آغاز بکار خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «بلومبرگ»، مذاکرات بر سر واژگان بیانیه اتحادیه اروپا ادامه دارد و بر اساس پیش نویسی که تحت بررسی است، این اتحادیه از ابتکار عمل انگلیس، فرانسه و آلمان استقبال کرده و آن را تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم تر از همه زندگی مردم ایران دانسته است.

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل پیرامون این بیانیه تبادل نظر خواهند کرد و در صورت توافق 28 کشور، این بیانیه اندکی بعد انتشار خواهد یافت.

این سازوکار قرار است تا از شرکت های اروپایی طرف تجارت با ایران در برابر تحریم های آمریکایی ناشی از معاملات دلاری محافظت کرده و پرداخت های شرکت هایی را که در چهارچوب معافیت های نفتی آمریکا و یا کالاهای مجاز مانند مواد غذایی و دارو قصد ادامه همکاری تجاری با ایران را دارند، دریافت کند. این ساز و کار در شرایط عدم نقل و انتقال مستقیم وجوه میان طرف های ایرانی و اروپایی، شرکت ها را از مجازات های آمریکا مصون نگاه می دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 8 ماه مه سال 2018 خروج این کشور از توافق هسته ای ایران را اعلام کرد.  این اقدام با انتقاد شدید دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند بوده و راهکارهایی را برای ادامه تجارت کشورهای مختلف با ایران ارایه می کنند.

ارائه سازوکار مالی ویژه ایران از جمله اقدامات اروپا با حمایت چین و روسیه است که قرار است فعال شوند. گزارش می شود که قرار است امروز از سازوکار مالی نیز رونمایی شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала