اعلام تاریخ اجرای مکانیزم ویژه مالی ایران و اروپا

© AFP 2023 / Attila Kisbenedekاعلام تاریخ اجرای مکانیزم ویژه مالی ایران و اروپا
اعلام تاریخ اجرای مکانیزم ویژه مالی ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: احتمال دارد اروپایی ها تا روز دوشنبه (۸ بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام نمایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با «ایرنا» از مطلوب نبودن همکاری‌ها با ایران در حوزه برجام به ویژه از سوی اروپایی‌هاابراز تاسف نموده و بیان داشت: در صورتی که اروپایی ها به وعده‌هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی‌ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.
معاون رئیس جمهور ایران خاطر نشان کرد: تلاش‌های زیادی شد تا برجام شکل گیرد. لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هر یک از اعضای باقی مانده در آن، شکسته و نقض شود.
اما اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و 13 گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهدی روشن برای این موضوع است.اما اروپایی‌ها چندین ماه است که وعده داده‌اند سازوکار ویژه مالی با ایران (SPV) را راه اندازی کنند، اما این امر هنوز محقق نشده است.

روی دیگر سکه تحریم ها بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روی دیگر سکه تحریم ها بر علیه ایران

صالحی تاکید کرد: اخیرا شنیده‌ام که احتمال دارد اروپایی‌ها تا روز دوشنبه (8 بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام کنند. امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش‌های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: «اما اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستیم که همه در این میدان برنده باشند و با همکاری یکدیگر می‌توانیم همه از برجام سود ببریم. اگر برجام برنده‌ای نداشته باشد، قطعا به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود، به ویژه اینکه این توافق به لحاظ امنیت آفرینی هم برای اروپایی‌ها بسیار حیاتی است.»
وی ادامه داد: امروز خاورمیانه گرفتار مشکلات زیادی است و اگر برجام هم به مشکلات این منطقه اضافه شود، دیگر چه کسی می تواند از آن سود ببرد؟
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: آخرین حرف من به اروپایی‌ها این است که در روند اجرای سازوکار ویژه مالی، سریع‌تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پایان برسد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала