افشای برنامه آمریکا برای تغییر قدرت در ونزوئلا

© REUTERS / Carlos Garcia Rawlinsافشای برنامه آمریکا برای تغییر قدرت در ونزوئلا
افشای برنامه آمریکا برای تغییر قدرت در ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا طی چندین هفته برای حمایت از مخالفان در ونزوئلا، برنامه های مخفی اجراء کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال نوشت: خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا پس از تماس مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا و وعده به رسمیت شناختن از سوی آمریکا، خود را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد.

دخالت آمریکا در ونزوئلا: تکرار سناریوی کودتای 1953 در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دخالت آمریکا در ونزوئلا: تکرار سناریوی کودتای 1953 در ایران
بیست و سوم ژانویه، مایک پنس با گوایدو تماس گرفت و به او اعلام کرد در صورتی که قدرت را از رئیس جمهور فعلی این کشور بگیرد، آمریکا از او حمایت خواهد کرد.
این تماس، برنامه های مخفی واشنگتن که طی هفته های اخیر با مذاکره با چهره های اصلی اپوزیسیون ونزوئلا آغاز شده است را افشاء کرد.
مخالفین در ونزوئلا اعلام کرده بودند که نیاز به حمایت جامعه بین المللی دارند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با درباره اوضاع ونزوئلا با نمایندگان برزیل، کلمبیا و برخی کشورهای دیگر به گفتگو نشست.
خوان گوایدو روز چهارشنبه خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواند و همانطور که "پنس" وعده داده بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی وی را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت.
کانادا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، شیلی و پرو بیانیه های مشابهی منتشر کردند.
پس از حمایت ارتش ونزوئلا از "مادرور"، واشنگتن تلاش می کند که سطح حمایت از وی دریابد. به گفته منبع این خبر، آمریکا بر این باور است که اکثر نیروهای نظامی این کشور در صف مخالفان قرار داردند.
همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی اعلام کرد که خوان گوایدو در اواسط ماه دسامبر سفری پنهانی به واشنگتن، کلمبیا و برزیل داشته تا مقام‌های آنها را در جریان راهبرد اپوزیسیون ونزوئلا برای برگزاری تظاهرات انبوه همزمان با مراسم تحلیف نیکولاس مادورو در تاریخ 10 ژانویه که با محکومیت برخی کشورها روبه‌رو شد قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала