افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

© Fotolia / AshDesignافزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی
افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اثر تحولات اخیر در ونزوئلا و احتمال قطع صادرات این کشور، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، بر اثر تحولات اخیر در ونزوئلا و احتمال قطع صادرات این کشور، بهای نفت در بازارهای جهانی یک درصد افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، 71 سنت معادل 1.2 درصد افزایش یافت و به 61.80 دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام نیمه ‌سنگین تگزاس غرب آمریکا با 12 سنت افزایش و رشدی 1.3 درصدی، بشکه ای 53.82 دلار معامله شد.

برخی تحلیلگران، تهدید احتمالی آمریکا برای اعمال تحریم های جدید نفتی ونزوئلا را دلیل افزایش یک درصدی نفت اعلام کردند. این اقدام آمریکا پس از به رسمیت شناخته شدن خوان گوایدو، رهبر حزب مخالف و رئیس مجلس ملی ونزوئلا به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور توسط واشنگتن صورت می گیرد. گوایدو روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

درپیروی از آمریکا، شماری از کشورهای آمریکایی جنوبی از جمله برزیل، آرژانتین، کلمبیا، پاراگوئه، شیلی در بیانیه‌هایی جداگانه، از گوایدو حمایت کردند، و او را به عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناختند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این تحولات، خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام در ونزوئلا شد.

پس از به رسمیت شناخته شدن گوایدو، مادورو دستور قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا را صادر و به دیپلمات‌های این کشور 72 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. مادورو آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала