واکنش کشورهای اروپایی به دخالت آمریکا در پروژه جریان شمالی-2

© Sputnik / Sergey Guneevواکنش کشورهای اروپایی به دخالت آمریکا در پروژه جریان شمالی-2
واکنش کشورهای اروپایی به دخالت آمریکا در پروژه جریان شمالی-2 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فشار آمریکا بر آلمان شدیدتر می شود تا طرح «جریان شمالی-2» اجرا نشود یا هدف دیگری پشت پرده پنهان است.

به گزارش اسپوتنیک، کریستیان ویپرفورت سیاست شناس و کارشناس سیاست انرژتیک باور نمی کند که آمریکا فقط به دلیل فروش گاز مایع خود می خواهد مانع از اجرایی شدن طرح «جریان شمالی-2» بشود. زیرا آمریکا بهیچ وجه نمی تواند مقدار لازم گاز را به قیمت قابل رقابت پیشنهاد کند.

وی در ادامه گفت:«به نظر من، فشار به این دلیل افزایش می یاد که آلمان در عرصه های دیگر دست به عقب نشینی بزند. در اینجا موضوع اصلا ارتباطی با «جریان شمالی-2» ندارد، بلکه این فشار هدف دیگری را دنبال می کند. آلمان باید در رابطه با مسائل دیگر کوتاه بیاید. این موضوع می تواند با دریافت سود بیشتر در معاملات تجاری و عرصه های دیگر مربوط باشد. به عنوان مثال، آلمان چندی پیش پروازهای شرکت هواپیمایی ایران به آلمان را لغو کرد. کاری که آلمان طی سالها از انجام آن خودداری می کرد، حالا تحت فشار آمریکا ممکن شد».

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها آلمان را سرزنش می کرد که مازاد تراز تجاری خارجی را عمدتا به حساب اقتصاد آمریکا و به ضرر آن کسب می کند. در رابطه با این موضوع، ترامپ تهدید به وضع جریمه مالیاتی بر خودروهای آلمانی کرد که یکی از کالاهای صادراتی آلمان است.

خط لوله گاز جدید در اروپا - اسپوتنیک ایران
خط لوله گاز جدید در اروپا

کونراد رنکاس تحلیلگر سیاسی لهستان و روزنامه نگار مستقل در این خصوص نوشت:«دلیل اصلی انگیزه لابی گری علیه «جریان شمالی» را از لهستان پنهان می کنند. اقدامات آمریکایی ها آنقدرها ضد روسیه ای نیست که ضد اروپایی. واشنگتن دائما با تمام آنچه بتواند اروپا را از آمریکا مستقل سازد به مخالفت می پردازد. از همینجاست که مقابله با تحکیم همکاری متقابلا سودمند اروپا و روسیه ناشی شده است، از همینجاست که آمریکا به تشدید فشار در رابطه با همکاری با ایران و مبارزه با راه جدید ابریشم از چین پرداخته است.

فرانسیس پُرین متخصص در مسائل انرژتیک از انستیتوی بین المللی تحقیقات استراتژیک نوشت: آمریکا مدتهاست که به همه نشان داده است که مخالف احداث خط لوله «جریان شمالی —2» است. این فشار در دولت ترامپ از یکسو بر اتحادیه اروپا وارد می شود و از سوی دیگر بطور آشکار یا نهان فشاری است که بر  شرکت های شرکت کننده در این پروژه وارد می شود…آنگلا مرکل فقط یک شرط سیاسی مطرح کرد:دولت آلمان مانعی بر سر راه احداث خط لوله «جریان شمالی-2»ایجاد نخواهد کرد اگر مقامات روسیه از این خط لوله به عنوان توقف ترانزیت گاز روسیه از خاک اوکراین به اروپا استفاده نکنند. این یگانه شرط سیاسی دولت آلمان بود.

اما در اتحادیه اروپا مخالفان این پروژه وجود دارند و مقامات آمریکایی قصد دارند از این موضوع به نفع خود استفاده کنند تا اجرایی شدن «جریان شمالی-2» کندتر شود.

پیش بینی سقوط اقتصاد آمریکا - اسپوتنیک ایران
پیش بینی سقوط اقتصاد آمریکا

گرازیانی تیبریو کارشناس ژئوپلیتیک و رئیس مدرسه عالی ژئوپلیتیک و علوم کاربردی در این خصوص گفت:«هدفی که آمریکا از آن پیروی می کند، از حالت ژئوپلیتیکی با دورنمای درازمدت برخوردار است.  اجرایی شدن «جریان شمالی-2» فقط بخشی از بازی بزرگ است. هدف اصلی، قطع تمام ارتباطات زیرساختاری برای انتقال مواد انرژی زا از روسیه به اروپاست. ایالات متحده بدنبال هر بهانه ای برای خرد کردن اروپا، تضعیف آن می گردد تا بدین وسیله اروپا دوباره بسوی متحد خود-آمریکا، برگردد.

مایکل اسپرینگمان دیپلمات سابق واشنگتن دی سی در این خصوص گفت:«در واقع این تلاش دیگر دولت آمریکا برای کنترل اروپا و روسیه است. ایالات متحده سعی کرد مانع از احداث حط لوله گاز روسیه بشود  که می تواند گاز ارزانتری به اروپا صادر کند. آمریکا می خواهد از فشار بر اروپا برای تضعیف اقتصاد روسیه استفاده کند. همچنین این را می توان روشی برای کنترل اروپا و وادار کردن اروپا به خرید گاز مایع آمریکا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала