گزارش و تحلیل

معمای انتشار فیلم حمله پهپاد هاروپ اسراییلی و انهدام سیستم دفاعی پانتسیر-اس ۱ سوریه

© AFP 2023 / Jack Guezمعمای انتشار فیلم حمله پهپاد هاروپ اسراییلی و انهدام سیستم دفاعی پانتسیر-اس ۱ سوریه
معمای انتشار فیلم حمله پهپاد هاروپ اسراییلی و  انهدام سیستم دفاعی پانتسیر-اس ۱ سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل با انتشار یک فیلم از حمله به سیستم دفاعی سوریه پانتسیر-اس ۱ (Pantsir-S1) قصد داشت توانمندی پهپاد انتحاری خود را به رخ بکشد اما همین فیلم حقایق جالبی را روشن کرد که برای‌ آن‌ها خوشایند نخواهد بود.

این فیلم که مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته بود باعث گمانه‌زنی و نظرات بسیاری نیز شد. با توجه به این فیلم به نظر می‌رسد که رژیم اسرائیل از یک پهپاد انتحاری هاروپ (IAI Harop) برای این عملیات استفاده کرده است. این پهپاد که به صورت یک‌بار مصرف ساخته شده قادر است که به صورت خودمختار به هدف حمله کند. تفاوت اصلی در این نوع پهپاد این است که با هدایت خوکار و قفل شدن به روی هدف به سمت آن شیرجه می‌رود و هدف را منهدم می‌کند. 

© Photo / YouTube/defenseupdateپهپاد انتحاری هاروپ
پهپاد انتحاری هاروپ - اسپوتنیک ایران
پهپاد انتحاری هاروپ
 

 

معروف است این پهپاد با کمک رهگیری منبع منتشرکننده امواج رادار می‌تواند روی آن قفل شود و تا لحظه برخورد این ویژگی را حفظ می‌کند. در یک حمله تیمی و استفاده از تعداد زیادی از این نوع پهپادها می‌توان انتظار داشت که سیستم دفاع راداری دشمن زمین‌گیر شود. در عین حال نوع پیشرفته این پهپاد با کمک سامانه اپتیکی می‌تواند روی اهداف مختلف متحرک و ثابت عملیات یورش و انهدام را انجام دهد.

 

روند توسعه این پهپاد انتحاری که توسط چند کشور نیز خریداری شده، بسیار مورد توجه رژیم اسرائیل است. حتی هنگامیکه ارتش آذربایجان بر عیله ارمنستان از این پهپاد برای انهدام یک اتوبوس حامل چند نظامی استفاده کرد و دولت اسرائیل مورد اعتراض دولت ارمنستان قرار گرفت، می شد احساس رضایت در مورد کارایی و دقت این پهپاد را در چهره آنان دید.

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پانتسیر-اس ۱
پانتسیر-اس ۱ - اسپوتنیک ایران
پانتسیر-اس ۱

حال که این پهپاد به یک دستگاه پانتسیر-اس ۱ حمله کرده و آن را منهدم کرده می‌توان رزومه بهتری برای این پهپاد انتحاری در نظر گرفت. چرا که سامانه روسی پانتسیر-اس ۱ مجهز به موشک زمین به هوا میان برد و توپ ضد‌هوایی است که با حمایت رادار آرایه فازی خود می‌تواند اهداف را کشف و رهگیری کند.

اما بررسی دقیق‌تر فیلم منتشر شده نشان می‌دهد که اسرائیل تنها به اثر تبلیغاتی این فیلم امید داشته است و وقایع آنطور که بیان می‌شود، رخ نداده‌است.

آنگونه که از طرف کارشناسان سوری اعلام شده است سیستم دفاعی هوایی پانتسیر-اس ۱ در زمان حمله اصلا فعال نبوده است که بادقت درهمین فیلم نیز می‌توان چنین چیزی را مشاهده کرد. بخش رادار روی سیستم که در پشت سیستم پرتاب قرار گرفته باید به سمت بالا باز شده باشد تا به صورت فعال عمل کند ولی همانطور که در فیلم مشهود است این رادار فعال نیست و سیستم قادر به دفع حملات نبوده است.

در عین حال در در سمت راست تصویر این فیلم می‌توان دید که یک وسیله نقلیه احتمالا باربری پارک شده است. این وضعیت نیز می توان نشان دهد که سیستم دفاعی در حال بارگیر مهمات بوده است و باز هم تاکیدی بر غیر فعال بودن سیستم دفاعی است. در این صورت شکار پهپاد انتحاری چندان تفاوتی با انهدام همان اتوبوس سربازان ارمنی نداشته است.

© Sputnikپدافند موشکی ضدهوایی "پانسیر – اس 1"
پدافند موشکی ضدهوایی پانسیر – اس 1 - اسپوتنیک ایران
پدافند موشکی ضدهوایی "پانسیر – اس 1"

اسرائیل برای مقابله با تاثیر روانی و قدرت دفاعی راه‌اندازی سامانه روسی دفاع موشکی اس —۳۰۰ توسط روسیه سعی می‌کند تا دو هدف را دنبال کند.

به علت پایان نیافتن دوره آموزش پرسنل سامانه دفاع موشکی اس —۳۰۰ هنوز در ارتش سوریه قابل استفاده نیست و به نظر می‌رسد اسرائیل نیز از این فرصت استفاده می‌کند تا با صدمه زدن به سیستم دفاعی سوریه در حملات بعدی دست بازتری برای تصمیم‌گیری و حمله داشته باشد، در عین حال با انتشار این گونه فیلم‌ها و تبلیغات شرایط بهتری، هر چند روی کاغذ برای خود رقم بزند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала