تسلیحات روسی وحشتناک تر از سلاح هسته ای

© Sputnik / Sergey Pyatakov /  مراجعه به بانک تصاویر تسلیحات روسی وحشتناک تر از سلاح هسته ای
تسلیحات روسی وحشتناک تر از سلاح هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه فورین پالیسی می نویسد موشک های روسی دارای کلاهک های غیرهسته ای مهلک تر از سلاح هسته ای هستند و آمریکا با خروج از پیمان منع موشک های میانبرد و کوتاه برد مرتکب اشتباه بزرگی می شود.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه آمریکایی خاطرنشان می سازد لغو پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد به مسکو امکان خواهد داد موشک های جدید زمین پایه دارای کلاهک های متعارف بسازد که ساخت آنها طبق این پیمان ممنوع است.
نشریه فورین پالیسی متذکر می شود که در زمان امضای پیمان منع موشک های میانبرد و کوتاه برد، طرفین خیلی به فکر این نبود که این پیمان علاوه بر موشک های هسته ای ، موشک های معمولی را نیز در بر می گیرد اما برخی دیگر از جمله نیکلای آگارکوف، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح شوروی می دانستند که موشک های دقیق ودوربردغیر هسته ای از چه قدرتی می توانند برخوردار باشند. آگارکوف در سال 1984 گفت چنین موشک های می توانند از لحاظ قدرت تخریبی تقریباً همطراز سلاح هسته ای باشند.
به نوشته نشریه آمریکایی ناتو دارای تعداد زیادی از موشک های کروز است که در کشتی های جنگی، زیردریایی ها و هواپیما ها مستقر هستند اما طبق پیمان منع موشک های میانبرد و کوتاه برد استقرار آنها در زمین ممنوع است. در صورت لغو پیمان، روسیه موشک های زمین پایه غیرهسته ای مرگبارتری برای پاسخ دادن به این خطر از جانب غرب خواهد ساخت.
موشک کروز X-32 تهدیدی جدی برای ناوگان حمل و نقل هوایی آمریکا - اسپوتنیک ایران
موشک کروز X-32 تهدیدی جدی برای ناوگان حمل و نقل هوایی آمریکا
پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.
در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را. این سند نامحدود است. در عین حال هر یک از طرفین این قرارداد می تواند بطور یکجانبه با ارائه ثبوت قانع کننده در باره ضرورت خروج از آن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود.
در سالهای اخیر مسکو و اشنگتن بارها یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала