تاسیس بانک مشترک ایران و هند

© REUTERS / President.irتاسیس بانک مشترک ایران و هند
تاسیس بانک مشترک ایران و هند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است با تاسیس بانک مشترک میان ایران، چین، هندوستان، پاکستان، روسیه و ترکیه می‌توان بخش اعظمی از مبادلات ارزی را صورت داد.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر فوری، ابوالفضل حسن بیکی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به هندوستان، اظهار داشت: یکی از وظایف دیپلمات ها به خصوص وظیفه ذاتی وزیر امور خارجه ارتباط و مذاکره با تمامی کشورهای جهان به جز اسرائیل و آمریکا است.
وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای زیادی حرکت ترامپ علیه ایران را تقبیح کرده و تحریم های آمریکا را دنبال نکردند، یادآور شد: یکی از این کشورها هندوستان است که از قدیم الایام با آنها روابط گسترده ای داشته ایم.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: هندوستان با حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت کشور بزرگی محسوب می شود که بخشی از نیازهای این کشور از ایران تأمین می شود و البته متعاقب آن بخشی از نیازهای ایران از هندوستان قابل تامین است از این رو ارتباط بسیار گسترده ای میان دو کشور وجود دارد.
حسن بیکی در ادامه تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، هندوستان حمایت خود را از این توافقنامه اعلام کرد و با ایران پیمان اخوت بست و در همین راستا در بخش امنیت و اقتصاد با ایران معاهدات متعددی را به امضا رساند و در حال حاضر نیز بخشی از منابع نفتی خود را از ایران تأمین می کند و همچنین یکی از سرمایه گذاران اصلی بندر چابهار است.
چرا بندر چابهار ایران از تحریم ها معاف شد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا بندر چابهار ایران از تحریم ها معاف شد؟
وی ادامه داد: در حال حاضر تلاش داریم از طریق تهاتر با هند روابط اقتصادی را برقرار کنیم که برای این مهم باید بانک مشترکی تاسیس شود که مبادلات ارزی ما را تامین کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه وزیر امور خارجه در سفر به هند جلسات متعددی داشت و حمایت هایی نیز در این خصوص از سوی تجار ایرانی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به دنبال تاسیس بانک مشترکی با ترکیه، چین، پاکستان، روسیه و هندوستان برای تبادل ارزی بوده و همین تلاش در جریان مذاکرات با اروپایی ها نیز دنبال می شود. 
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. 
تعداد زیادی از کشورها ازجمله کشورهای اروپایی اعلام کردند تلاش می کنند تحریم های آمریکا علیه ایران را  دور بزنند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала