افزایش نفوذ شبه نظامیان شیعه

© AP Photo / Hadi Mizbanعراق
عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراقی ها از نفوذ روز افزون شبه نظامیان شیعه هراس دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، افزایش روز افزون نفوذ شبه نظامیان شیعه که به آزادی خاک عراق از شر شبه نظامیان سازمان تروریستی «داعش» (سازمان ممنوعه در روسیه)  کمک کردند، می تواند به احیای حمایت از جهادگرایان از سوی ساکنان سنی کشور منجر شود.

به نوشته نشریه نامبرده، شبه نظامیان شیعه که ایران از آنها حمایت می کند در چارچوب باصطلاح «نیروی بسیج مردمی» عمل کردند که تعداد آنها حدود 150 هزار شبه نظامی بود. آنها شرکت فعالی در تمام نبردهایی داشتند که در عراق در چارچوب عملیات بیرون راندن «داعشی »ها از خاک کشور انجام شد.

در نتیجه این نبردها، بخش قابل توجهی از مناطق مسکونی از جمله آن مناطقی که محل سکونت سنتی سنی های عراق است — انبار، صالح الدین و نینوا- تحت کنترل این گروه درآمد.

تحویل موشک های بالستیک ایرانی به نیروهای شیعه عراقی - اسپوتنیک ایران
تحویل موشک های بالستیک ایرانی به نیروهای شیعه عراقی

در جاده های مرکزی، پاسگاه های کنترل ایجاد شده است و شبه نظاماین شیعه از وسایل نقلیه حامل نفت، مواد غذایی و وسایل خانه برای عبور از این جاده ها مالیات می گیرند.

به نوشته نشریه نامبرده و کارمندان آمریکایی، تعدادی از شبه نظامیان شیعه مثل مافیا عمل می کنند و از کارفرمایان محلی باج خواهی می کنند.

علاوه برآن، همانا شیعیان معین می کنند که کدام یک از خانواده های سنی که در اراضی تحت اشغال  شبه نظامیان داعش زندگی می کردند، می توانند پس از پیروزی بر تروریست ها به خانه های خود برگردند. افزون بر آن، به نوشته نشریه نامبرده، در بعضی از شهرها، رهبران گروهک های شیعه، دفاتر شهری محلی را مجبور کردند حق مالکیت سنی ها بر زمین و اموال غیرمنقول آنها را به بهانه گویا حمایت از «داعش»(سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) لغو کنند.

به نوشته «واشنگتن پست» این امر می تواند به بی ثباتی اوضاع در منطقه بیانجامد. چنین تشدید موضع گروهک های شیعه باعث آن خواهد شد که شمار هر چه بیشتر سنی های عراق بدنبال حمایت سنی هایی باشند که در صفوف «داعش» می جنگند.

تروریست های «داعش» در سال 2014، بخشی از خاک عراق را اشغال کردند و حیدر العبادی نخست وزیر عراق در دسامبر سال 2017پیروزی نهایی بر «داعش» را اعلام کرد ولی متذکر شد که خطر تروریسم در کشور همچنان حفظ می شود.

حدود 65 درصد ساکنان عراق مسلمانان شیعه و 37-30 درصد ساکنان را سنی ها تشکیل می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала