تدارک ایران برای پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی خود

© REUTERS / farsnews.comتدارکات ایران برای پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی خود
تدارکات ایران برای پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی خود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان آمریکایی با بررسی عکس های ماهواره ای به این نتیجه رسیده اند که ایران در تدارک پرتاب ماهواره با موشک سیمرغ ازپایانه فضایی امام خمینی است.
پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ بسیار موفق بود - اسپوتنیک ایران
پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ بسیار موفقیت آمیز بود
به گزارش اسپوتنیک، شرکت اپراتور ماهواره ای آمریکایی "پلانت لابز" چنین اطلاعاتی را منتشر کرده که با استفاده از ماهواره های "اسکای ست" به دست آمده است.
پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن تفسیر طرح های اعلام شده توسط وزارت دفاع ایران برای پرتاب سه موشک ماهواره بر در ماه های آینده گفته بود ایران برای جلوگیری از اعمال تحریم های جدید باید از پرتاب موشک های بالستیک دست بردارد. از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرده بود که پرتاب موشک های ایرانی مغایر قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.
در بیانیه شرکت "پلانت لابز" گفته می شود عکس های ماهواره ای از مرکز فضایی ایران در روزهای 4، 6 و 7 زانویه 2019 گرفته شده است. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که در این عکس ها فعالیت در نزدیکی محل مونتاژ موشک ها و همچنین سکوی پرتاب موشک سیمرغ مشاهده می شود.
ایران در دوره بین سالهای 2009 و 2015 میلادی چهار پرتاب موفق موشک "سفیر" را انجام داد که در نتیجه انها چهار ماهواره به مدار نزدیک زمین ارسال شد. علاوه بر این در سالهای 2016 و 2017 میلادی دو پرتاب آزمایشی موشک های سیمرغ انجام گردیده است.

برخی از مشخصات این ماهواره بر چنین است:
ماهواره بر «سیمرغ» موشکی دومرحله ای با سوخت مایع است که ماموریت اولیه آن قرار دادن ماهواره «طلوع» به جرم حداقل ۱۰۰ کیلوگرم در مداری با ارتفاع حضیض ۵۰۰ کیلومتر و زاویه میل مداری ۵۵ درجه بود و همچنین قادر به تزریق ماهواره هایی با جرمی در حدود ۸۰۰ کیلوگرم در مدارات نزدیک به زمین یا LEO است.
ارتفاع این ماهواره بر حدود ۲۶ متر و قطری در حدود۲.5 متر می باشد. وزن این موشک در لحظه استارت به حدود ۱۰۰ تن خواهد رسید. ماهواره بر سیمرغ با استفاده از نسل جدید و پیشرفته موتور های سوخت مایع قادر خواهد بود به سرعتی برابر ۷۵۰۰ متر بر ثانیه جهت تزریق ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری دست یابد.
موتور ماهواره بر سیمرغ از ترکیب ۴ موتور ۳۲ تن ماهواره بر سفیر تشکیل شده که با کلاستر شدن این ۴ موتور، نیروی پیش برنده ایجاد شده به میزان ۱۲۸ تن افزایش می یابد.
در مرحله نخست این ماهواره بر از موتور ۱۲۸ تن به همراه یک موتور کنترلی ۱۵ تن استفاده می شود که در مجموع تراست این مرحله به ۱۴۳ تن خواهد رسید. این موتور می تواند در ماهواره بر هایی با قدرت زیادتر نیز در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала