سرنوشت ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertموگرینی
موگرینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موگرینی: باید مانع از رقابت تسلیحاتی جدید در یک منطقه بی ثبات شویم.

به گزارش اسپوتنیک، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار مطلبی در وبلاگ خود به مهمترین موضوعات سال 2018 اشاره کرده است.

وی نوشت: «کار روی ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران در سال 2019 ادامه خواهد یافت. نخستین روز سال تصمیم گرفتم که نگاهی به بهترین رویدادهای 12 ماه گذشته بیاندازم. در ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود. از طرف دیگر اعلام شد که جامعه جهانی مصمم به حفظ توافق و اجرای آن است.

 دو سال و نیم پس از رسیدن به توافق، تضمین ماهیت غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد. در ماه سپتامبر و پس از دیدار با وزیران خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، کشورهای اروپایی تهیه مقدمات مکانیزمی را آغاز کردند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد به تجارت قانونی خود با ایران ادامه دهند. کار در سال 2019 ادامه خواهد یافت تا مانع از رقابت تسلیحاتی جدید در یک منطقه بی ثبات شود و ساختار یک عدم اشاعه چند جانبه تقویت یاب».

رئیس جمهور آمریکا در ماه مه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن مذاکرات با ایران را آغاز کردند.از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала