ده هزار سال جنگ بر سر شیر

© Fotolia / Željko Radojkoشیر خر، بهترین شیر برای بچه انسان
شیر خر، بهترین شیر برای بچه انسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شیر خر، بهترین شیر برای بچه انسان اعلام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تایم»، در مقاله ای در باره شیر به این موضوع اشاره شده است که انسان بیش از 10 هزار سال برای آن جنگیده است.

اغلب پستانداران شیر تولید می کنند که با وجود انواع مختلف «شیر»، اما از نظر کیفیت فرق آنها باهم زیاد نیست. اما همیشه گفته ‌شده است که بهترین شیر برای نوزادان شیر مادر — انسان است.

اگر مادر نباشد، نوزاد یا از شیر «دایه» باید تغذیه کند و یا از شیر سایر پستانداران. در اینجا میزان چربی، پروتئین و شکر در شیرهای مختلف با یکدیگر فرق دارند.

گوشت مصنوعی به زودی وارد بازار می شود - اسپوتنیک ایران
گوشت مصنوعی به زودی وارد بازار می شود

شیر انسان 4.5 درصد چربی دارد که به‌احتمال ‌زیاد همین میزان چربی برای بدن نوزاد باید کافی باشد. چربی شیر شتر 2.5 درصد که برای نوزاد کم است. چربی شیر نهنگ 34.8 درصد که برای بچه انسان بهتر است.

اما آنچه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد شیر گاو است که به درد سیستم گوارش گاو می خورد که می تواند ترکیبات پیچیده ای مانند لاکتوز را هضم کند.

در این میان گفته شده است که شیر خر می تواند بهترین گزینه برای انسان باشد، اما الاغ مانند گاو در دسترس نبوده و مشارکت تولیدی کمی دارد. اما  گاوها در دسترس تر بوده و تولید خوبی هم دارند. در میان پستانداران، گاو، شیر بیشتری می‌دهد و گاو هولشتاین استاندارد بین‌المللی شده است، هرچند در مقایسه با سایر شیرها کیفیت پایین‌تری دارد.

در قرن 18 و 19 شیر مصنوعی —شیر گاو- محبوبتر شد و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شیر طبیعی(چه مادر و چه دایه) را رها کرده و تغذیه مصنوعی را جایگزین تغذیه طبیعی برای کودکان کردند. همین امر به مرگ‌ومیر کودکان منجر شد و در سال‌های 1840 میلادی نیمی از بچه‌ها در منهتن نیویورک مردند که به دلیل انتقال انواع بیماری‌ها از شیر گاو رخ داد.

سپس لوئی پاستور دانشمند فرانسوی راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرد: داغ کردن شیر!در سال 1908 قانون پاستوریزه‌کردن شیر در شیکاگو اعمال شد.امروزه شیر گاوی که از علف طبیعی تغذیه کرده باشد و به‌اصطلاح شیر ارگانیک، مد شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала