ادامه فشار آمریکا بر شرکت های همکاری کننده با ایران

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiادامه فشار آمریکا بر شرکت های همکاری کننده با ایران
ادامه فشار آمریکا بر شرکت های همکاری کننده با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت امریکا از شرکت های کشت و صنعت Cargill و Bunge که لوبیا سویا، ذرت و گندم به ایران صادر می کنند، درخواست کرد قراردادهای خود با طرف ایرانی را با مقامات ایالات متحده هماهنگ کنند.

به گزارش اسپوتنیک، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد:" وزارت خزانه داری آمریکا توضیح داد صادرات شرکت های فوق الذکر بشر دوستانه محسوب نشده و ناقض تحریم های اعمال شده علیه تهران است و قراردادهای امضا شده در سابق بررسی خواهند گردید". وی افزود برخی از بانک های اروپایی که تا به حال با این شرکت ها همکاری می کنند، از انجام عملیات مالی در رابطه با صادرات به ایران امتناع می ورزند چون از افتاده به "لیست های سیاه"هراس دارند. منظور بانک هلندی ABN AMRO ، بانک دانمارکی Danske Bank ، بانک آلمانی DZ Bank و بانک بلژیکی KBS Bank است.
منبع دیپلماتیک نامبرده درادامه گفت:" در این رابطه تخلیه بار 16 کشتی بزرگ حامل غله در بندر عباس و بندر خمینی متوقف شده است و دیگر صادر کنندگان بارها را به امارات می فرستند". وی خاطرنشان کردهدف واشنگتن "بدتر کردن اوضاع اجتماعی ـ اقتصادی در ایران و به این شکل تحریک نارضایتی مردم در آنجا است".

پارادوکس اقتصاد ایران  در شرایط تحریم آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پارادوکس اقتصاد ایران در شرایط تحریم آمریکا

یادآور می شود روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا از جمله شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала