اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان

© AP Photo / Vahid Salemiاعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان
اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعمیق همکاری‌های دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان تأکید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیئتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی به افغانستان سفر کرده است؛ بعداز ظهر امروز با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان دیدار و گفتگو کرد.
دریابان شمخانی در این دیدار تقویت و گسترش روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه را در ردیف اصول ثابت و غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ظرفیتهای قابل ملاحظه‌ای را برای توسعه مناسبات مبتنی بر تأمین منافع مشترک پیشِ‌روی دو کشور قرار داده است.
دبیر شورای امنیت ملی ایران با بیان اینکه "امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم" بر لزوم تسریع در نهایی‌سازی و امضای سند جامع روابط دو کشور تأکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اعلام آمادگی کشور خود برای افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعمیق همکاری‌های دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان بر نقش تعاملات تجاری مرزی و تأثیرات مثبت آن بر حفظ امنیت مرزها و مقابله با قاچاق تأکید کرد.
دریابان شمخانی، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌های دفاعی و نظامی این کشور با اتکاء به ظرفیت‌های داخلی و درون‌منطقه‌ای ذکر کرد و افزود: ملت‌های منطقه برای خروج کامل نیروهای آمریکایی که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته لحظه‌شماری می‌کنند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلامهای گرم خود به رهبر و رئیس جمهور ایران ی از تلاش بیست‌ساله دریابان شمخانی در تنش‌زدایی و ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه قدردانی کرد.
رئیس جمهور افغانستان ضرورت ایجاد سازوکارهای مشترک و فعال میان دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای افزایش تحرک در حوزه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان‌یافته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد تأکید قرار داد و افزود: امنیت پایدار در مرزهای مشترک اصلی‌ترین اولویت دولت افغانستان است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала