گزارش و تحلیل

مچ اندازی موساد و وزارت اطلاعات ایران

© Fotolia / Serkat Photographyمچ اندازی موساد و وزارت اطلاعات ایران
مچ اندازی موساد و وزارت اطلاعات ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفت که ایران با شرایطی مواجه است که سرویس های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست مستقیم علیه امنیت کشور وارد عمل شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات ایران که برای پاسخ به سوال جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میان دو آب در مورد اقدامات این وزارتخانه برای مبارزه با تروریسم در صحن علنی مجلس حاضر شده بود گفت: شرایط امنیتی امروز ما متفاوت با سال های گذشته است و امروز با شرایطی مواجه هستیم که سرویس های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست مستقیم علیه امنیت کشورمان وارد عمل شده اند.

وی همچنین در ادامه افزود: ما با چنین شرایط متفاوتی مواجه هستیم که مستقیما سرویس رژیم صهیونیستی با تمام توان وارد عمل شده و تیم های تروریستی را ساماندهی می کند تا حمایت آمریکای جنایتکار و سرویس جریان های مختلف ضد انقلابی را به هم نزدیک می کنند و سعی در همگرایی و هم افزایی آن ها دارند و در سطح دنیا در یکی دو سال اخیر بیش از ۶۴ همایش و نشست و هم اندیشی بین جریان های مختلف قومی، ضد انقلابی برگزار شده برای اینکه چگونه ضعف مبارزه خود را با جمهوری اسلامی یکی کنند.

وزیر اطلاعات ایران در خصوص عملیات‌های اطلاعاتی این وزارتخانه و ضریب موفقیت این عملیات‌ها خاطر نشان نمود: وزارت اطلاعات موفق شده از هر ۱۰۰ اقدام تروریستی ۹۷ تا ۹۸ اقدام را خنثی کند و فقط یکی دو مورد موفق شده اند.

نخست وزیر اسرائیل، ایران را تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر اسرائیل، ایران را تهدید کرد

اما مقصود وزیر اطلاعات ایران از کشورهای همسایه که علیه امنیت ملی کشورش اقدام نمودند چه کشورهایی هستند و این کشورها با چه مقصودی به دنبال ایجاد فضای ناامن در ایران هستند؟ برای روشن شدن این موضوع تصمیم گرفتیم تا با دکتر مانی محرابی، عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل، کارشناس مسائل امنیتی و ضد تروریسم همکلام شویم.

 منظور از كشورهاي همسايه در صحبت‌های وزیر اطلاعات ایران چه كشورهايي هستند؟

به طور مشخص سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی. البته بر مبنای قراردادهای بین سازمانی، میان سازمان‌های جاسوسی رژِیم‌ها و کشورهای مشترک المنافع مانند طرح جاسوسی و نظارتی اشلون و برنامه‌های مشابه آن، سازمان‌های جاسوسی عملیات‌های خود را به طور منفرد صورت نمی‌دهند. سازمان‌های جاسوسی رژیم اسرائیل نیز در همسایگی ایران دارای شریک اطلاعاتی و امنیتی هستند که به عنوان نمونه می‌توان به کشورهای امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، اقلیم کردستان عراق و عربستان سعودی اشاره کرد.

چه عاملي باعث تكاپوي بيشتر سرويس هاي امنيتي ساير كشورها عليه ايران شده است؟

به طور کلی زمانی که یک کشور به شکل مستقل اداره شده و در مقابل نظام سلطه بین المللی قرار می‌گیرد، سایر بازیگران عرصه بین الملل که نظم فوق الذکر تامین کننده منافع آنهاست در مقابل کشوری که مستقل است جبهه می‌گیرند. اما در مورد ایران باید اذعان داشت حامیان نظام سلطه بین المللی در چهل سال اخیر تمام برنامه‌های ممکن برای خروج ایران از مسیر فعلی را آزمایش کردند که به عنوان نمونه باید به درگیری‌های داخلی در اوایل انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ فرهنگی، تروریسم سایبری، تحریم اقتصادی، جنگ نیابتی و درگیری‌های قومی و مذهبی اشاره کرد. در حال حاضر نیز می‌توان ادعا کرد جز بازی در زمین سرویس‌های جاسوسی چاره دیگری برای دشمنان ایران و خصوصا رژیم اسرائیل باقی نمانده است.

 اسرائيل با چه هدفي اقدام به تشكيل اين تيم ها تروريستي مي كند؟

تیم‌های تروریستی به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول تیم‌هایی هستند که به طور مشخص و هدفمند وظیفه ترور افرادی خاص را بر عهده دارند که در این زمینه در سال‌های اخیر شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط سرویس جاسوسی رژیم اسرائیل بوده‌ایم. اما دسته دوم، گروهک‌هایی هستند که وطیفه ناامن جلوه دادن خاک ایران را دارند. حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی در تهران، رژه نیروهای مسلح در اهواز و پاسگاه نیروی انتظامی در چابهار توسط این گروهک‌ها انجام شده است. گروهک‌هایی که نهایتا مورد حمایت مادی، تسلیحاتی و اطلاعاتی رژیم‌های اسرائیل و عربستان سعودی قرار دارند.

آموزش و تشكيل اين تيم ها در چه كشوري صورت مي پذيرد؟

عموما این گروهک‌ها در مناطق شمال شرق سوریه و تحت حمایت آمریکا، مناطقی در اقلیم کردستان عراق و تحت حمایت مستقیم نیروهای رژیم اسرائیل یا در مناطق جنوب غرب پاکستان و تحت حمایت عربستان سعودی آموزش می‌بینند. این مناطق دارای کمترین نظارت از سوی دولت‌های رسمی می‌باشند. البته مناطق شمالی پاکستان خصوصا منطقه پیشاور از دهه هشتاد میلادی مورد نفوذ عربستان سعودی جهت شکل دادن گروهک‌های تروریستی بوده که به مرور زمان این نفوذ با بهره مندی از دلارهای نفتی به مناطق جنوب غربی مانند بلوچستان پاکستان نیز گسترش پیدا کرده است.

 اعضاي اين تيم هاي تروريستي از چه كشورهايي هستند؟

عموما افراد بومی مناطق ذکر شده نقش نیروهای نظامی رده پایین را برای گروهک‌های تروریستی ایفاء می‌کنند و نیروهای نظامی حرفه‌ای کشورهای دیگر به عنوان مستشار سازمان‌های جاسوسی، به آموزش آنها می‌پردازند اما در عملیات‌ها شرکت نمی‌کنند مگر آنکه هدف، یک ترور برنامه ریزی شده مانند آنچه علیه دانشمندان هسته‌ای ایران شاهد بودیم باشد.

میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین - اسپوتنیک ایران
آمریکا حامی تروریسم است یا ایران؟

حسن شمشادی، خبرنگار نظامی سابق صدا و سیمای ایران نیز در پاسخ به سوالات اسپوتنیک به این مسئله اشاره نمودند که دشمنان منطقه‌ای و فرا منطقه ایران  مدت‌ها است که اعلام میکنند جمهوری اسلامی ایران 40 سالگی خود را نخواهد دید و همانطور که مستحضر هستید ما در آستانه جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم.

وی همچنین در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به ویژه در 7-8 سال اخیر اقدامات موٍثری در تقویت محور مقاومت در افغانستان، پاکستان،عراق، سوریه،لبنان،یمن،بحرین وحتی نیجریه داشته است. و اصل بر این است که ایران در اهداف خود برای داخل کشور،منطقه و جهان اسلام موفق نشود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала