گزارش و تحلیل

ایران، روسیه و ترکیه، دغدغه اسرائیل در مدیترانه

© AP Photoایران، روسیه و ترکیه، دغدغه اسرائیل در مدیترانه
ایران، روسیه و ترکیه، دغدغه اسرائیل در مدیترانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو پایگاه ها در طرطوس و حمیمیم را بدست آورد. ایران همچنین قصد دارد پایگاه های هوایی و دریایی خود را در ساحل مدیترانه ایجاد کند. اسرائیل با چه تهدیدهایی در مدیترانه روبرو می شود؟

اسپوتنیک به نقل از روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می نویسد: در تاریخ 20 دسامبر، پنجمین اجلاس سران قبرس، یونان و اسرائیل در بئرشبع برگزار می شود. گرچه توجه اسرائیل به فعالیت های متحدین ایرانی در مرزهای شمال و جنوب کشور متمرکز شده است، این نشست سران سه کشور یک رویداد مهم استراتژیک است.

حزب الله در لبنان فعالیت می کند، شبه نظامیان ایرانی در سوریه می جنگند و مواضع حماس در غزه تقویت شده است. همه این نیروها تهدیدات جدی نظامی به اسرائیل در مرزهای شمالی و جنوبی آن را بیشتر می کند. این نیروها به افزایش خطر جدید در دریای مدیترانه کمک می کند. و هر یک از این نیروها تحت تاثیر ایران قرار دارد.

اسرائیل : حزب الله کارخانه‌های مخفی تولید موشک خود را بست - اسپوتنیک ایران
اسرائیل : حزب الله کارخانه‌های مخفی تولید موشک خود را بست
ایران که قصد دارد یک راهرو شیعه را از خلیج فارس تا دریای مدیترانه بسازد، همچنین قصد دارد پایگاه های هوایی و دریایی خود را در ساحل مدیترانه ایجاد کند. این امر به تهران اجازه می دهد تا قدرت خود را در بالکان، در امتداد سواحل دریای مدیترانه نشان دهد و آن را به سمت غرب در جهت جوامع مسلمان اروپا گسترش دهد. در بالکان، سه کشور مسلمان (آلبانی، بوسنی و کوزوو) وجود دارد که ترکیه و ایران هم اینک در آن‌ها نفوذ دارند.

ترکیه به دنبال گسترش سیاست خارجی نئوعثمانی است. ترکیه از حکومت اسلامی رادیکال حماس در غزه حمایت می کند و روابط خوبی با گروه های جهادیون در سوریه و لیبی برقرار کرده است. و هر دو آنها کشورهای مدیترانه ای هستند. ترکیه ناوگان خود را تقویت می‌کند و حتی به ارسال ناوجنگی ها برای اسکورت کشتی‌های اعزام شده برای شکستن محاصره دریایی غزه توسط اسرائیل تهدید می کند. تمایلات اسلامگرا آنکارا به وضوح بر ضد منافع اسرائیل است.

دریای مدیترانه دیگر دریاچه غربی نیست. تحت حکومت اوباما، آمریکا شروع به عقب نشینی از خاورمیانه کرد. رئیس جمهور دونالد ترامپ همچنین احساسات انزواطلبانه را نشان می دهد، هرچند او وعده می دهد قدرت نظامی آمریکا را تقویت کند. این حقیقت که ناوگان ششم آمریکا دیگر به صورت دائمی در مدیترانه مستقر نمی باشد، تضعیف مواضع نظامی ایالات متحده را نشان می دهد. کشورهای اروپایی نیز بعضی از توانایی های خود را از دست دادند و حضور خود را در مدیترانه شرقی کاهش دادند.

اما حضور دریایی روسیه در بخش شرقی مدیترانه افزایش می یابد. روسیه با موفقیت در جریان جنگ داخلی سوریه مداخله کرد، روسیه پایگاه نیروی دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم را بدست آورد. قبرس و مصر نیز به مسکو اجازه می دهند از بنادرشان استفاده کند.

هشتپای اسرائیلی در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هشتپای اسرائیلی در خلیج فارس
اهمیت دریای مدیترانه در امور بین الملل همچنین به این خاطر افزایش یافته است که ذخایر گازی بزرگ زیر آب در آنجا کشف شده است. متحدین ایران (سوریه و حزب الله)، همچنین ترکیه و روسیه، رویای کسب این ثروت گازی را دارند.

مدیترانه شرقی همیشه برای اسرائیل اهمیت دارد؛ چرا که بیش از 90 درصد از حجم تجارت خارجی آن از این منطقه حمل و نقل می شود. ذخایر کشف شده و در حال بهره برداری گاز در منطقه اقتصادی اسرائیل در مدیترانه، اهمیت این منطقه را افزایش داده است. انتظار میرود که گاز به بهبود قابل ملاحظه رفاه اسرائیل کمک کند، انرژی ارزان و سازگار با محیط زیست را به ارمغان بیاورد و این کشور را تبدیل به صادر کننده منابع انرژی کند.

اما ثروت گاز اسرائیل در خطر است. حماس و حزب الله در حال توسعه نیروهای دریایی خود هستند. حماس در حال حاضر موشک های خود را بسوی سکوهای اسرائیلی استخراج کننده گاز پرتاب کرده است و حزب الله نیز چنین تهدیدهای را کرده است. نیروهای دریایی ایران، دارای نیات سیاسی خود، ممکن است به زودی در آنجا ظاهر شوند.

بنابراین، اسرائیل دارای جنبه دیگری استراتژیک خود را شده که باید مورد دفاع قرار گیرد. متأسفانه به نیروی دریایی که جزء نیروهای دفاعی اسرائیل است، به اندازه کافی توجه داده نمی‌شود. با توجه به تهدید فزاینده موشکی به اسرائیل، دلایل زیادی برای حمایت از توسعه نیروی دریایی اسرائیل وجود دارد. در غیر این صورت فرودگاه ها و واحد های استراتژیک آن آسیب پذیرتر خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала