گزارش و تحلیل

آیا می توان باور کرد آمریکا از سوریه خارج می شود؟

© REUTERS / Jim Youngآیا می توان باور کرد آمریکا از سوریه خارج می شود؟
آیا می توان باور کرد آمریکا از سوریه خارج می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه پرزیدنت ترامپ اعلام کرده که تصمیم گرفته نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند ولی از حرف تا عمل فاصله زیادی وجود دارد.

بگفته پرزیدنت ولادیمیر پوتین ایالات متحده سالهاست اعلام می کند که تصمیم دارد از افغانستان خارج شود و هنوز خارج نشده.
همچنین ایالات متحده سالهاست اعلام می کند که قرار است از عراق نیز خارج شود ولی هنوز خارج نشده.
در عراق دولت و مجلس این کشور از اعطای مصونیت به نیروهای آمریکایی در عراق خودداری کردند و خواستار خروج آمریکایی ها از سرزمین خود شدند.
در سوریه اصلا دولت سوریه تقاضایی برای حضور آمریکایی ها نداشته و نیروهای آمریکایی با قلدری وارد این کشور شده اند.

خروج ارتش آمریکا از سوریه برای آماده سازی حمله به ایران - اسپوتنیک ایران
خروج ارتش آمریکا از سوریه برای آماده سازی حمله به ایران
آقای ترامپ در حالی از فداکاری سربازان آمریکایی در سوریه بر علیه داعش صحبت می کند که طی سه سال فقط یک سرباز آمریکایی بر اثر انفجار مهمات در این کشور کشته شده و سرباز دیگری بر اثر تصادف رانندگی مجروح شده.
برای اینکه آمریکایی ها بتوانند حضور خود در عراق و سپس سوریه را توجیه کنند آنها اقدام به ایجاد گروه تروریستی داعش نمودند و دولت عراق را تحت فشار قرار دادند که اگر تسلیحاتی را که از آمریکا خریداری کرده می خواهد باید اجازه دهد نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند.
در سوریه هم مدعی شده که برای کمک به کردها در مقابل داعش نیروهای آموزشی به آنجا فرستاده.
در افغانستان هم همه بخوبی می دانند آمریکایی ها به طالبان و القاعده فضا دادند تا بقای دولت مرکزی را به خطر بیاندازد و در نهایت دولت مرکزی از آنها تقاضا کند مدت بیشتری در افغانستان باقی بمانند.
در مورد سوریه می توان گفت آمریکایی ها امروزه در مخمسه بزرگی میان متحد خود ترکیه از یک سو و جنگجویان کرد همسو با خود گیر کرده اند.
از سوی دیگر آمریکایی ها بخوبی می دانند که با توجه به موفقیت های جبهه حامیان دولت سوریه در نابودی داعش و تروریست های وابسته به آنها در این کشور زمینه حضور نیروهایشان در سوریه فراهم نیست ودیر یا زود مجبور به خروج از سوریه می باشند مخصوصا که ترکیه نیز به هیچ وجه با حمایت آنها از کردها کنار نمی آید.
به همین دلیل می توان گفت احتمالا آمریکایی ها تصمیم گرفته اند بازی جدیدی را شروع کنند و اعلام کنند که تصمیم دارند از سوریه خارج شوند تا به دلیل اعیاد میلاد مسیح و سال نو نیروها بتوانند به تعطیلات بروند و استراحت کنند از سوی دیگر فرصت برای متحدشان فراهم شود تا بدون رویارویی با سربازهای آمریکایی کار نیروهای همسو (کردها) را تمام کند.
واکنش پوتین به پیروزی آمریکا بر داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
واکنش پوتین به پیروزی آمریکا بر داعش در سوریه
به هر حال سابقه نشان داده که وقت مبادا آمریکایی ها حاضر هستند بنا به اقتضای منافع خود پشت نیروهایی که روزی برای آنها جنگیده اند را خالی کنند.
به نظر می رسد در حال حاضر از نظر آمریکایی ها ترکیه ارزش بیشتری نسبت به کرد ها دارد و نقش کردها برای منافع ایالات متحده به پایان یافته وآمریکایی ها در نهایت تصمیم گرفته اند آنها را به عنوان قربانی تقدیم ترکیه کنند.
با توجه به اینکه فضای فعالیت داعش هم کوچک شده هیچ بعید نیست که آمریکایی ها تصمیم داشته باشند فضایی را فراهم کنند تا داعش بتواند فضای فعالیت خود را بدون رویارویی با نیروهای آمریکایی گسترش دهد.
اتفاقی که برای بسیاری از متحدین ایالات متحده در جهان پیش آمده وسر بزنگاه آمریکایی ها پشت آنها را خالی کرده اند.
به هر حال در حال حاضر تنها راهکار در مقابل کردها این است که با دولت مرکزی سوریه متحد شوند و راه را برای ورود ارتش سوریه به بخش های تحت تصرف خود باز کنند.
البته بماند که طبق گزارش های میدانی آمریکایی ها تلاش دارند بصورتی از این منطقه خارج شوند که نیروهایشان همراه با ورود ارتش ترکیه منطقه را از سمت شمال به جنوب تخلیه کرده باشند تا کل این منطقه به تصرف ترکیه در آید و پس از آن در صورتی که دولت مرکزی سوریه بخواهد سرزمین خود را پس بگیرد مجبور باشد با ارتش ترکیه و بالطبع پشت آن ناتو درگیر شود.
اگر نیروهای کرد نتوانند سریع تصمیم بگیرند و در بازی آمریکایی ها بمانند قطعا کردها قربانی این تصمیم آمریکا خواهند بود.
بدیهی است پس از پایان این نقشه احتمالا کنگره و اسراییل از دولت آمریکا تقاضا کنند نیروهایش را به سوریه بازگرداند و در آن زمان پس از اینکه ترکیه کار کردها را تمام کرده آمریکایی ها مجددا تصمیم بگیرند به بهانه ای مثل بازگشت داعش به این منطقه برگردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала