گزارش و تحلیل

افزایش حقوق کارمندان و نرخ سوخت در بودجه 98 ایران

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRI بودجه سال 1398 شامل افزایش حقوق کارمندان و ثابت ماندن نرخ سوخت می باشد
بودجه سال 1398 شامل افزایش حقوق کارمندان و ثابت ماندن نرخ سوخت می باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از تقدیم بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی در 25 آذرماه امسال خبر داد و گفت: در بودجه 98 حقوق همه کارمندان و بازنشستگان را 20 درصد اضافه خواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران قرار است بودجه سال 1398 را در 25 آذرماه به مجلس شورای اسلامی ایران ارائه نماید.

یکی از موارد مهم موضوع معیشتی مردم ایران با توجه به تورم بالا می باشد که در این رابطه روحانی وعده داده است که حقوق کارمندان کشوری و لشکری و همچنین بازنشستگان را 20 درصد اضافه نماید.

در این رابطه محمد رضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پیشنهاد دولت برای افزایش 20 درصدی حقوق سال 98 گفت: به احتمال زیاد میزان پیشنهادی مجلس برای افزایش حقوق نسبت به پیشنهاد دولت بیشتر است. وی ادامه داد: در بودجه سال 97، حدود 300 هزار میلیارد تومان منابع مربوط به بودجه های جاری است. پیش بینی دولت این است که حقوق و دستمزد در سال 98، بیست درصد افزایش یابد. انتظار ما از دولت این است که خروجی کار به گونه ای باشد که بخشی از قدرت خرید مردم از طریق افزایش حقوق در سال 98 جبران شود. وی اضافه کرد: به احتمال زیاد میزان پیشنهادی مجلس برای افزایش حقوق نسبت به پیشنهاد دولت بیشتر باشد اما فعلا نمی توانیم عدد دقیقی را اعلام کنیم.

پورابراهیمی درباره نرخ سوخت در سال آینده نیز گفت که هر گونه افزایش قیمت سوخت که منجر به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم شود از نظر مجلس کنار گذاشته خواهد شد. میانگین مصرف روزانه بنزین کشور 85 میلیون لیتر است و پیش بینی ما این است که 10 درصد آن قاچاق می شود و بخشی هم مربوط به مصرف نامتعارف جامعه به علت پائین بودن نرخ آن است که این موضوع قابل استمرار نیست. موضوع کارت سوخت در دستور کار قرار دارد. درباره نرخ سوخت در سال 98 باید مولفه های مختلفی را در نظر بگیریم. اگر افزایش قیمت بخواهد موجب رشد تورمی قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم شود از نظر مجلس قابل قبول نیست.

ایرانیان در انتظار مجانی شدن آب و برق

خیلی از ایرانیها منتظر هستند که مطابق با بودجه 98، آب و برق در ایران مجانی شود. اما محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به این سوال توضیح داد:

بودجه سال 1398 بر اساس منابع و شواهد با شرایطی ویژه بسته خواهد شد. براین اساس دولت ایران عزم خود را جزم کرده تا بودجه را متناسب با بدترین سناریوها یعنی اعمال تحریم‌ها و کاهش درآمدها ببندد. پیش‌بینی می‌شود با کاهش احتمالی صادرات نفت، درآمد ارزی دولت ایران به‌شدت کاهش یابد. یکی از سناریوهای پیش روی دولت کاهش اعتبارات عمرانی و اختصاص باقیمانده بودجه عمرانی برای تامین هزینه‌های جاری و بهبود معیشت مردم است. انتظار می‌ رود دولت در سال آینده، سیاست‌های حمایتی را با استفاده از منابع محدود شده به اجرا گذارد. اما سناریوی سوم دولت در تدوین بودجه گره‌زدن آن به سرنوشت لوایح چهارگانه مرتبط با موضوع حصر مالی موسوم به FATF است.

وابستگی 27 درصدی بودجه به نفت، تعیین فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت برای سال آینده به قیمت هر بشکه 54 دلار (سهم دولت از این درآمد حدود 16 میلیارد دلار می‌باشد) و تعیین نرخ 5700 تومان به عنوان نرخ تسعیر ارز از جمله مشخصات لایحه بودجه 98 است. گفتنی است، به دلیل تعطیلات مجلس لایحه بودجه با 10 روز تاخیر از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود.

آیا وابستگی بودجه ایران نسبت به نفت خام کاهش خواهد یافت؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا وابستگی بودجه ایران نسبت به نفت خام کاهش خواهد یافت؟

 

سرمایه 100 درصدی در بخش گردشگری 

انتظار می رود که دولت دکتر روحانی با هدف گسترش بخش فرهنگی و جذب تعداد بیشتر توریستهای  خارجی در بخش گردشگری بودجه به 100 درصدی افزایش خواهد داد.

 

نکته مهم دیگر در لایحه بودجه اصلاحاتی است که قرار است انجام شود در این رابطه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران چند روز پیش بعد از جلسه مشترک سران قوا اعلام کرد که طبق جمع بندی های انجام شده، قرار بر این شده که لایحه بودجه بر اساس رهنمودهای مقام رهبری اصلاح شود.

سه اصلاحیه احتمالی برای بودجه سال 98 که امکان دارد انجام شود شامل موارد زیر است:

تغییر سهم صندوق توسعه ملی:

به دلیل مشکلاتی که آمریکا برای ایران ایجاد کرده است، وضعیت صندوق توسعه ملی به یکی از مسائل مبهم مبدل شده است. چراکه طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت باید هر سال برای صندوق سهمی 34 درصدی از دلارهای نفتی در نظر بگیرد. گفته می شد که دولت قرار است با اذن رهبری، سهم صندوق را برای سال آینده به 10 درصد تقلیل دهد تا مشکلی برای وضعیت درآمدها و منابع دولت پیش نیاید که نوبخت سهم صندوق توسعه ملی را برای سال آینده طبق قانون 34 درصد اعلام کرد اما این مساله را نیز گفت که این سهم برای سال آینده متغیر خواهد بود به گونه ای که در صورت کمبود منابع در سال آینده، به صورت یک دوازدهم از سهم صندوق برداشت صورت خواهد گرفت.

احتمال افزایش درآمدهای مالیاتی:

نوبخت در رابطه با درآمدهای مالیاتی اعلام کرده بود دولت برای سال آینده رشد 13 درصدی برای درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته است اما با توجه به احتمال کسری بودجه در سال آینده، میزان درآمد مالیاتی پیش بینی شده (126 هزار میلیارد تومان) با تغییر مواجه خواهد شد تا جبرانی برای کسری بودجه باشد.

کاهش هزینه های بودجه:

سازمان برنامه و بودجه در اصلاحاتی که برای لایحه بودجه در نظر گرفته، کاهش هزینه ها همچون هزینه های مربوط به دستگاه های اجرایی را مدنظر قرار داده است. درواقع دولت تلاش خواهد کرد تا با کاهش هزینه ها و مصارفی که در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود، زمینه را برای جبران کسری بودجه فراهم کند.

 

موارد دیگری که در لایحه بودجه سال 98 مدنظر قرار می گیرد، بدین گونه می باشد:

— تعیین نرخ 5700 تومان، به عنوان نرخ تسعیر ارزدر بودجه سال بعد

— تخصیص 7 هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر مطلق و حمایت از اقشار ضعیف

— افزایش بودجه عمرانی کشور از 62 هزار میلیارد تومان به 65 هزار میلیارد تومان

— اختصاص 35 هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت

— افزایش 20 درصدی اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی

— رشد 20 درصدی اعتبارات آب شرب

— رشد 71 درصدی اعتبارات حمایتی از مراکز علم و فناوری

— اختصاص 43 هزارمیلیارد تومان به اعتبارات هزینه ای مدارس و آموزش و پرورش با رشد 28 درصدی

— اختصاص 900 میلیارد تومان به مدارس مناطق محروم

— رشد 84 درصدی اعتبارات محیط زیست

اینکه تا چقدر مقامات ایران می توانند انتظارات و خواسته های مردم ایران را در سال آینده برآورده کنند به زودی و بعد از 25 آذرماه مشخص می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала