تحریم و فعالیت بخش خصوصی ایران

© Fotolia / Borna_Mirتحریم و بخش خصوصی ایران
تحریم و بخش خصوصی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و روسیه از همکاری فعالان بخش خصوصی حمایت می کنند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اطلاعات پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روسای اتاق های بازرگانی ایران و روسیه تاکید کردند که در شرایط تحریم، دولت ها از همکاری فعالان بخش خصوصی حمایت می کنند.

سرگئی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی روسیه، روز 8 دسامبر (شنبه) با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در تهران دیدار کرد. بر اساس این گزارش، هماهنگی دوجانبه برای برگزاری همایش تجاری سالیانه ایران و روسیه مهم‌ترین محور این دیدار بود.

حجم تجارت بین ایران و روسیه 1.3 میلیارد دلار افزایش یافت - اسپوتنیک ایران
حجم تجارت بین ایران و روسیه 1.3 میلیارد دلار افزایش یافت

سرگئی کاترین با تاکید بر اینکه برگزاری همایش سالیانه تجاری ایران و روسیه نقشی ویژه در تحکیم روابط اقتصادی دو کشور دارد، گفت:«برگزاری همایش دوره گذشته در ایران بازخوردهایی بسیار مناسبی از سوی مشارکت‌کنندگان حاضر به همراه داشت.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده در اتاق بازرگانی روسیه، در نظر داریم این همایش را با حضور حداکثری طرف ایرانی به ویژه نمایندگان مجلس، فعالان بخش خصوصی و همچنین نمایندگانی از قوه قضاییه برگزار کنیم. «نفت و گاز، کشاورزی، مواد غذایی، حمل‌ونقل و لجستیک» از جمله مهم‌ترین محورهایی است که با حضور مقام ها و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور می‌تواند در این دوره از همایش تجاری ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گیرد».

غلامحسین شافعی نیز در این دیدار گفت:«در شرایط کنونی تحریم های آمریکا، فضای جدیدی برای ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و روسیه فراهم ‌شده و در این شرایط ضروری است که اتاق های بازرگانی دو کشور ضمن شناسایی مسائل و مشکلات موجود، از دولت‌ها بخواهند تسهیلات و امکانات جدیدی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم کنند».

خانه تجارت استان مازندران در ولگوگراد ایجاد خواهد شد - اسپوتنیک ایران
خانه تجارت استان مازندران در ولگوگراد ایجاد خواهد شد

وی همچنین بر همکاری و برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اتاق روسیه برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر این همایش تاکید کرد.

براساس آمار گمرک روسیه، میزان صادرات ایران به این کشور در سال گذشته میلادی با افزایش 30 درصد نسبت به سال 2016، از 303 به 392 میلیون دلار رسید و در مقابل واردات ایران از روسیه از یک میلیارد و 800 میلیون دلار به یک میلیارد و 30 میلیون دلار کاهش یافت.

بررسی ها نشان می دهد نسبت تراز تجاری ایران و روسیه در سال های گذشته یک به 10 به نفع روسیه بوده که در سال 2017 این نسبت «یک به سه» شده است. عمده صادرات ایران به روسیه با سهم 70 درصدی مربوط به مواد غذایی و محصولات کشاورزی است و فلز، سیمان، مواد شیمیایی و معدنی در رتبه های بعدی قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала